Szukasz sposobu na zwiększenie dostarczalności wiadomości e-mail? Trafiłeś idealnie! Z tego artykułu dowiesz się jak zwiększyć dostarczalność maili i przedstawimy 13 skutecznych wskazówek, aby to zrobić.
Dostarczalność maili to najważniejsza statystyka w całym email marketingu!
Dlaczego? 🧐
Ponieważ wiadomości e-mail są całkowicie bezużyteczne, jeśli nie trafią do skrzynki odbiorcy. Na szczęście dostarczalność maili nie jest skomplikowanym tematem. Wystarczy przestrzegać kilku praktyk, aby poprawić swój wskaźnik i dotrzeć skutecznie do większej ilości odbiorców.
📌 Jeśli zastanawiasz się, który program do newsletterów ma najwyższy wskaźnik dostarczalności to zobacz nasz ranking najlepszych platform do e-mail marketingu.
Dostarczalność e-mail – co to jest?
Dostarczalność maili odnosi się do tego, czy wysłany przez ciebie e-mail faktycznie dociera do skrzynki mailowej osoby, do której go wysłałeś. To zależy od wielu czynników, takich jak filtry antyspamowe, reputacja serwera wysyłającego, treść wiadomości i wiele innych.
W skrócie, jeśli chcesz, aby twój e-mail dotarł do zamierzonego odbiorcy, musisz zadbać o to, aby spełniał różne kryteria i nie był uznany za spam.
💭 Przeczytaj też: Czym jest lead magnet i jak go zrobić?
Jak zwiększyć dostarczalność emaili: 13 skutecznych wskazówek
Oto lista 13 wskazówek, które pomogą Ci zwiększyć dostarczalność maili:
Używaj dobrego dostawcy.
Uwierzytelnij swoją domenę.
Rozgrzej swój adres IP.
Sprawdź swój wskaźnik reputacji.
Korzystaj z potwierdzeń double opt-in.
Unikaj spamerskich słów w mailach.
Wyczyść swoją listę mailingową.
Ułatw rezygnację z subskrypcji.
Nie używaj kupionej bazy adresów.
Wysyłaj e-maile w odpowiednim czasie.
Używaj nazwy swojej firmy jako nadawcy.
Regularnie monitoruj wskaźniki wydajności
Dostosuj email do urządzeń mobilnych.
Omówmy teraz szczegółowo każdą wskazówkę. 📝
1. Używaj dobrego dostawcy
Wybór odpowiedniego dostawcy usług email marketingowych ma kluczowe znaczenie dla dostarczalności Twoich wiadomości. Dlaczego? Otóż, renomowani dostawcy zapewniają lepsze zabezpieczenia i infrastrukturę, która ogranicza ryzyko trafienia na czarne listy spamowe.
Według wielu badań i statystyk, platformy takie jak GetResponse i MailerLite wypadają najlepiej pod względem wskaźnika dostarczalności. Ich systemy są zoptymalizowane, by wysyłane maile trafiały do skrzynek odbiorczych, zwiększając szanse na dotarcie do odbiorców.
Z kolei platformy takie jak Mailchimp, Sendpulse, Omnisend i Benchmark wypadają dużo gorzej w testach. Ich wskaźniki dostarczalności są niższe, co może skutkować tym, że Twoje maile trafią do folderu spamu zamiast do głównej skrzynki odbiorczej.
Dlatego warto zainwestować w usługi oferowane przez renomowanych dostawców, aby mieć pewność, że Twoje wysiłki marketingowe nie zostaną zmarnowane na niską dostarczalność.
W poniższym filmie omawiamy najlepsze narzędzia do wysyłki wiadomości e-mail marketingowych i oceniamy ich dostarczalność maili.
Stworzyliśmy też szczegółowy ranking najlepszych dostawcy usług pocztowych. Przetestowaliśmy wszystkie najpopularniejsze programy i oceniliśmy je pod kątem stabilności, interfejsu, funkcji i planów cenowych. Zobacz pełny ranking.
2. Uwierzytelnij swoją domenę
Kolejnym ważnym elementem, który pomaga w poprawie dostarczalności jest uwierzytelnienie domeny nadawcy. W ten sposób serwer odbiorcy informuje, że email pochodzi ze zweryfikowanej i legalnej domeny, a nie od oszusta.
Dlatego proces uwierzytelniania danej domeny jest niezbędny, aby uniknąć trafienia do folderu spam i bezpośrednio dotrzeć do skrzynek odbiorczych subskrybentów.
Istnieje kilka różnych sposobów uwierzytelniania domeny:
Sender Policy Framework (SPF)
SPF to metoda uwierzytelniania poczty elektronicznej służąca do weryfikacji, czy przychodzące wiadomości e-mail pochodzą od autoryzowanego i legalnego nadawcy, a nie z serwera przekaźnikowego.
DomainKeys Identified Mail (DKIM)
DKIM zapewnia, że wiadomość nie zostanie zmieniona podczas jej przesyłania. Szyfrowanie kluczem publicznym pomaga w szyfrowaniu określonej wiadomości.
Polega ono na powiązaniu podpisu cyfrowego z nazwą domeny w DNS. System odbiorcy może zweryfikować za pomocą klucza publicznego, aby odszyfrować podpis.
Gwarantuje to, że wysłana wiadomość nie zostanie zmodyfikowana podczas przesyłania, a tym samym wiadomość e-mail zostanie uwierzytelniona.
Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance (DMARC)
DMARC sprawdza, czy email nie jest spamem ani atakiem phishingowym. DMARC wykorzystuje zarówno techniki SPF, jak i DKIM do uwierzytelniania wiadomości e-mail.
Ponadto blokuje wszystkie fałszywe wiadomości wysyłane z określonej domeny.
3. Rozgrzej swój adres IP
Zanim zaczniesz wysyłać wiadomości mailowe z nowego adresu IP, konieczne jest przeprowadzenie procesu rozgrzewki IP. Proces ten jest również znany jako (domain warmup) rozgrzewka domeny.
W tym celu powinieneś skontaktować się ze swoim dostawcą usług e-mail, ponieważ pomogą ci w skonfigurowaniu całego programu rozgrzewki.
W teorii proces ten działa tak: Prześlij niewielką liczbę e-maili do swoich najbardziej aktywnych i zaangażowanych użytkowników. Kiedy ci użytkownicy otwierają i reagują na twoje e-maile, sygnalizuje to dostawcy usług pocztowych (ISP), że twoje e-maile są istotne i pomaga w budowaniu reputacji IP.
Kiedy twój wynik reputacji rośnie, w ciągu tygodnia lub dwóch będziesz w stanie przesyłać dużą liczbę e-maili bez żadnych problemów z dostarczalnością.
4. Sprawdź swój wskaźnik reputacji
Największym powodem, dla którego wiadomości e-mail nie są dostarczane, jest niski wskaźnik reputacji. Dostawcy usług internetowych automatycznie odrzucają wszystkie wiadomości e-mail, które znajdują się poniżej określonego wyniku.
Wskaźnik reputacji (Sender Score) jest tworzony przez Return Path. Sender Score przypisuje numer do każdego serwera wychodzącej poczty elektronicznej. Wynik jest obliczany przy użyciu tradycyjnych wskaźników poczty e-mail, takich jak rezygnacja z subskrypcji i raporty spamu.
Oto przykładowy raport, który pobrałem dla jednego adresu IP, z którego od czasu do czasu otrzymuję e-maile marketingowe.
Wskaźnik reputacji jest w skali od 0 do 100, im wyższy, tym lepszy.
Powyższy raport, na poziomie 98, więc jest naprawdę dobrym wynikiem. Ważne jest, aby uważnie obserwować swój wynik. Możesz samodzielnie użyć Sender Score, aby uzyskać te informacje za darmo.
5. Korzystaj z potwierdzeń double opt-in
Upewnij się, że wszyscy subskrybenci na Twojej liście e-mailowej są naprawdę zainteresowani otrzymywaniem Twoich e-maili. Jednym ze sposobów na zapewnienie tego jest użycie podwójnej zgody (double opt-in).
Proszenie użytkowników o weryfikację adresu e-mail po zarejestrowaniu się jest łatwym sposobem na sprawdzenie ważności ich adresu e-mail. Zapobiega to również wysyłaniu wiadomości e-mail do użytkowników, którzy są naprawdę zainteresowani Twoim produktem, zwiększając interakcję i zaangażowanie.
Oto przykładowe potwierdzenie double opt-in, które wysyła firma Zalando. W ramach podziękowania za potwierdzenie swojego adresu e-mail oferuje dodatkową 10% zniżkę na swoje produkty.
📝 Dobrym narzędziem do stworzenia potwierdzenia double opt-in jest GetResponse. Program pozwala na stworzenie wiadomości powitalnej oraz maila z linkiem aktywacyjnym.
Taka wiadomość zostanie wysłana automatycznie do każdej osoby, która zapisze się do Twojej listy mailingowej. Dodatkowo, narzędzie oferuje funkcje automatyzacji marketingu (marketing automation), więc można tworzyć automatyczne sekwencje kilku wiadomości.
6. Unikaj spamerskich słów w mailach
Możesz w łatwy sposób trafić do folderu spam z powodu jednego złego słowa. Jedno nieprawidłowe słowo w tytule, tekście wstępnym, czy treści wiadomości może całkowicie zniszczyć twoją dostarczalność maili. Dlatego ważne jest, aby unikać takich słów i wyrazów. Oto słowa, których musisz unikać, aby nie trafić do spamu:
Zwrot pieniędzy
Zero ryzyka
Jackpot
Darmowe konto
Oferta
Ryzyko
Wygrana
Kredyt
Bonus
Hazard
Tylko teraz
Gratulacje
Otwórz
Pieniądze
Oszczędzanie
W skrócie temat wiadomości powinien być prosty jasny, ale nie zawierać słów, które aktywują filtry antyspamowe. Oprócz słów wyzwalających spam powinieneś również unikać:
Używania znaków w tytule wiadomości, takich jak: „,>,!, itp.
Pisania wszystkiego WIELKIMI LITERAMI.
Symboli lub przesadzonych liczb, takich jak: 777, $$$, 0% ryzyka.
7. Wyczyść swoją listę mailingową
Z czasem niektórzy subskrybenci przestaną angażować się w Twoje e-maile lub zmienią swój adres e-mail z powodu zmiany pracy, lub innego zewnętrznego powodu.
Im dłużej utrzymujesz nieaktywnych i niezaangażowanych użytkowników na swojej liście mailingowej, tym bardziej ryzykujesz utratę reputacji i pogorszenie wskaźników dostarczalności.
Dlatego regularne czyszczenie takich adresów z listy mailingowej jest niezbędne do utrzymania wysokiego wskaźnika dostarczalności.
Oto kilka najlepszych praktyk, aby utrzymać higienę listy e-mailowej:
Usuń adresy e-mail, które zostały odrzucone (bounced)
Stwórz segment dla najbardziej aktywnych użytkowników
Usuń adresy e-mail, które zrezygnowały z subskrypcji
Poniżej przykład jak wygląda czyszczenie listy mailingowej i dzielnie jej na segmenty.
📌 Do segmentacji i czyszczenia zostało wykorzystane narzędzie GetResponse.
8. Ułatw rezygnację z subskrypcji
Musisz upewnić się, rezygnacja z Twojej listy mailingowej jest bardzo prosta. Jeśli proces rezygnacji z subskrypcji jest mylący lub trudny, subskrybenci będą oznaczać Twoje wysyłane wiadomości e-mail jako spam, co wpłynie negatywnie na wskaźnik dostarczalności.
Dlatego umieść wyraźny link lub przycisk rezygnacji z subskrypcji we wszystkich swoich wiadomościach e-mail. Poza tym użyj wystarczającej ilości przestrzeni, aby użytkownicy w łatwy mogli kliknąć link wypisu z subskrypcji.
Przykładowo stopka newslettera, który wysyła Jakub Biel, jest bardzo czytelna. Jak możesz zauważyć poniżej na zdjęciu, opcja rezygnacji jest bardzo ułatwiona, ponieważ jest umiejscowiona w widocznym miejscu.
9. Nie używaj kupionej bazy adresów
Kupowanie list mailingowych może wydawać się najłatwiejszym sposobem na dotarcie do maksymalnej liczby osób. Może to jednak wpłynąć na dostarczalność wiadomości e-mail z następujących powodów:
Nie masz zgody odbiorców.
Adres e-mail może być nieprawidłowy.
Jest to po prostu nielegalne.
Dlatego lepiej będzie jeśli stworzysz swoją własną listę adresów przy użyciu właściwych praktyk. Przeczytaj nasz poradnik, w którym omawiamy najlepsze sposobny na rozwój listy mailingowej.
10. Wysyłaj e-maile w odpowiednim czasie
Musisz stworzyć spójny harmonogram wysyłki wiadomości z odpowiednią częstotliwością i czasem, aby ludzie nie ignorowali Twoich e-maili.
Nie ma sensu wysyłać wiadomości e-mail, w momencie gdy ludzie nie mogą ich wyświetlić. Dlatego wybór odpowiedniej godziny i dnia jest niezbędny.
Oto idealny czas na wysyłanie maili marketingowych w różnych branżach:
Branża | Najlepszy dzień na wysyłanie e-maili | Najlepszy czas na wysyłanie e-maili |
---|---|---|
E-commerce | Środa | 10:00 rano |
Oprogramowanie/SaaS | Środa | 14:00 – 15:00 po południu |
Usługi marketingowe | Środa | 16:00 po południu |
Handel detaliczny | Czwartek | 8:00 – 10:00 rano |
Usługi B2B | Wtorek | 8:00 – 10:00 rano |
Organizacje pozarządowe | Wtorek lub środa | 15:00 – 16:00 po południu |
Ogólnie | Wtorek lub czwartek | 8:00 rano lub 15:00 po południu |
📌 Dane pochodzą z badań przeprowadzonych przez platformę Brevo.
11. Używaj nazwy swojej firmy jako nadawcy
Użycie nazwy marki w wierszu adres nadawcy „od” pomoże ograniczyć trafienie do spamu. Udowodniono również, że poprawia wskaźnik otwarć i dostarczalność.
Coraz częściej firmy wykorzystują imię i nazwisko osoby fizyczną, do kierowania swoim marketingiem e-mailowym, aby nadać mu bardziej osobisty charakter. Nadal możesz stosować to podejście. Wystarczy dodać nazwę firmy po imieniu osoby fizycznej.
Oto przykładowy e-mail, który zastosował taką technikę:
12. Regularnie monitoruj wskaźniki wydajności
Regularnie sprawdzaj wydajność swoich kampanii e-mailowych w panelu analiz.
Oto kilka rzeczy, które powinieneś monitorować:
Sprawdź metryki wydajności, takie jak liczba wypisanych, wskaźnik kliknięć, itp.
Sprawdź reputację za pomocą narzędzi takich jak Google Postmaster.
Poziom zaangażowania swoich odbiorców.
📈 Wszystkie te wskaźniki możesz monitorować za pomocą GetResponse.
13. Dostosuj email do urządzeń mobilnych
Aby zwiększyć dostarczalność maili, ważne jest dostosowanie ich tak, aby prawidłowo wyświetlały się urządzeniach mobilnych. Dziś ludzie coraz częściej korzystają ze smartfonów i tabletów do przeglądania swojej skrzynki odbiorczej.
Dlatego zwróć uwagę na to, aby treść wysyłanych e-maili była responsywna i łatwo czytelna również na mniejszych ekranach. W ten sposób wpłyniesz pozytywnie na wzrost wskaźnika dostarczalności.
Świetnym przykładem emaila odpowiednio dostosowanego do urządzeń mobilnych jest newsletter od firmy Cambly. W poniższym przykładzie informuje on o 40% rabacie na zajęcia z nauki języka angielskiego.
Jak widzisz powyżej, cały e-mail jest bardzo czytelny i prawidłowo się wyświetla.
Podsumowanie artykułu
Mamy nadzieję, że ten omówione wskazówki były dla Ciebie pomocne!
Pamiętaj, że wybór odpowiedniego dostawcy usług e-mail marketingowych, uwierzytelnienie domeny, rozgrzanie adresu IP oraz dbanie o wskaźnik reputacji są kluczowe dla skutecznej dostarczalności e-maili.
Dodatkowo, korzystanie z potwierdzeń double opt-in, unikanie spamerskich słów w mailach oraz regularne czyszczenie listy mailingowej to inne ważne kroki, które należy podjąć.
Przestrzeganie tych wskazówek pomoże Ci dotrzeć do większej liczby odbiorców i zwiększyć skuteczność Twoich kampanii e-mailowych. Pamiętaj również, aby regularnie monitorować wskaźniki wydajności i dostosowywać swoje działania w oparciu o otrzymane dane.
Potrzebujesz więcej praktycznej wiedzy? Przeczytaj też:
Najczęściej zadawane pytania
Kiedy najlepiej wysyłać wiadomości e-mail?
Według badań wykonanych przez firmę Brevo najlepsze dni na wysyłkę e-maili marketingowych to wtorek lub czwartek, a najlepsze godziny to 8:00 rano lub 15:00 po południu. Warto dostosować się do preferencji i zwyczajów Twojej grupy docelowej, monitorując reakcje i monitorując dane w panelu analiz.
Jak nie trafić do folderu spam?
Aby uniknąć trafia do folderu spam, zaleca się dbanie o wysoką jakość treści e-maili, unikanie nadmiernego użycia słów kluczowych charakterystycznych dla spamu, korzystanie z personalizacji treści, a także regularne monitorowanie swojej reputacji nadawcy. Upewnij się także, że odbiorcy potwierdzają subskrypcję, a Twoje wiadomości zawierają opcję łatwego wypisania się (unsubscribe).
Który dostawca oferuje najwyższą dostarczalność maili?
Obecnie, według wielu badań GetResponse to dostawca, który oferuje najwyższą dostarczalność maili. Jednak zawsze warto sprawdzać i porównywać usługi różnych dostawców, aby dostosować wybór do indywidualnych potrzeb. Zachęcamy do przeczytania naszego rankingu dostawców e-maili marketingowych.