Porzucony koszyk: 10 pomysłów na e-mail, by odzyskać klienta

porzucony koszyk pomysły na email, by odzyskać klienta

Porzucone koszyki to koszmar każdego właściciela sklepu internetowego. Wyobraź sobie, że potencjalny klient przegląda Twoją stronę, znajduje produkty, które mu się podobają, a następnie po prostu odchodzi. Takie sytuacje niestety zdarzają się bardzo często – średni wskaźnik porzuceń koszyków w sklepach internetowych wynosi aż 69,82%.

 

Rozwiązaniem tego problemu jest e-mail marketing. 📌

 

Dlaczego? Ponieważ po zidentyfikowaniu powodów, dla których użytkownicy porzucają koszyk, możesz wysłać im wiadomość e-mail z informacją o porzuconym koszyku, zachęcającą do powrotu, a następnie dokończenia swojego zakupu.

 

Dziś większość sklepów internetowych wykorzystuje ten ruch marketingowy, aby skutecznie zwiększać sprzedaż produktów. Firmy takie jak Zalando, Adidas, IKEA, czy Levi’s od kilku lat regularnie korzystają z e-maili na porzucone koszyki i bez wątpienia wychodzi im to na dobre.

 

Ale zanim przedstawię Ci najlepsze pomysły na taki newsletter… 

 

Zacznijmy od podstaw – czym właściwie jest porzucony koszyk e-mail? 

Spis treści:

Porzucony koszyk – co to jest?

Porzucony koszyk to sytuacja, w której użytkownik internetowego sklepu dodaje produkty do koszyka zakupowego, ale ostatecznie nie finalizuje transakcji i opuszcza stronę sklepu internetowego. W praktyce oznacza to, że produkt lub produkty zostały dodane do koszyka, ale nie zostały kupione.

 

Dla właścicieli sklepów internetowych „porzucony koszyk” stanowi istotny wskaźnik wydajności sklepu. Analiza porzuconych koszyków może pomóc zidentyfikować potencjalne problemy na stronie sklepu lub w procesie zakupowym, co może zwiększyć konwersję użytkowników na klientów.

 

Sklepy internetowe często podejmują działania mające na celu zachęcenie użytkowników do powrotu i sfinalizowania zakupu, na przykład poprzez wysłanie wiadomości e-mail z przypomnieniem o pozostawionych produktach w koszyku lub oferowanie rabatów czy promocji.

💡 Według raportu SaleCycle dobrze zaplanowane i wieloetapowe wiadomości e-mail dotyczące porzuconych koszyków mogą przywrócić nawet 30% potencjalnych klientów, zachęcając ich do sfinalizowania transakcji.

Świetnym programem do ratowania porzuconych koszyków jest GetResponse.

  • Funkcje programu GetResponse:
  • Funkcje dla sklepów e-commerce
  • Ratowanie porzuconych koszyków
  • Edytor wizualny „przeciągnij i upuść”
  • Aż 150+ gotowych szablonów e-mail
  • Dostępna jest bezpłatna wersja 

Dlaczego ludzie porzucają koszyki

Oto najczęstsze powody dlaczego klienci decydują się na porzucenie koszyka:

Powód porzucenia koszykaProcent klientów
Dodatkowe koszty wysyłki47%
Wymagana rejestracja na stronie27%
Zbyt długi czas dostawy24%
Skomplikowany proces zakupowy18%
Słaba polityka zwrotów16%
Błędy techniczne w sklepie internetowym14%
Zbyt mało metod płatności11%

Nieoczekiwane koszty wysyłki to najczęstszy powód porzucenia koszyka – aż 47%. 

10 sposobów na odzyskanie klienta przy pomocy wiadomości e-mail

Jak widzisz, porzucone koszyki to bardzo element w e-commerce. Oto 10 najlepszych sposobów na odzyskiwanie porzuconych koszyków za pomocą wiadomości e-mail:

 

  1. Wyślij e-mail z przypomnieniem

  2. Zaoferuj zniżkę na produkty

  3. Spersonalizuj wiadomość

  4. Dodaj opinie klientów

  5. Odpowiedz na najczęstsze pytania

  6. Wymień zalety produktu

  7. Zaoferuj darmową próbkę

  8. Zachęć do kontaktu

  9. Zaoferuj darmową dostawę

  10. Zarezerwuj produkty

 

Omówimy teraz każdy z tych sposobów szczegółowo, podając realne przykłady firm.

1. Wyślij e-mail z przypomnieniem

Wysyłanie wiadomości przypominających to najpopularniejszy sposób walki z porzuconymi koszykami. Wysyłając taki e-mail, przypominasz klientowi o produktach, które pozostawił w koszyku zakupowym, co może skłonić go do powrotu na stronę i dokończenia transakcji.

 

Ważne jest, aby w wiadomości zawrzeć klarowny link prowadzący bezpośrednio do koszyka zakupowego, aby klient mógł szybko dokonać finalizacji zamówienia.

Spójrz na poniższy przykład wiadomości e-mail od firmy Cocolita:

newsletter informujący o porzuconym koszyku od cocolita
Przykład e-maila, który ratuje porzucenia koszyka w e-commerce.

Sklep internetowy Cocolita automatycznie przesyła taki e-mail z przypomnieniem o porzuconym koszyku. Robi to regularnie co jakiś okres, aby odzyskać potencjalnego klienta. Wewnątrz wiadomości umieszcza produkty, które użytkownik ostatnio dodał do koszyka. To idealny przykład przypomnienia.

💡 Aby stworzyć taki e-mail, możesz wykorzystać program GetResponse.

2. Zaoferuj zniżkę na produkty

Oferując klientowi zniżkę lub promocję na produkty pozostawione w koszyku, tworzysz dodatkową zachętę do finalizacji transakcji. 

 

Może to być na przykład specjalny kod rabatowy lub oferta ograniczona czasowo, co skłoni klienta do szybszej decyzji zakupowej. Oba sposoby są bardzo skuteczne i z pewnością zwiększą sprzedaż w Twoim sklepie internetowym.

 

Spójrz na poniższy przykład wiadomości e-mail od firmy Saatchi Art:

Sklep internetowe Saachti Arti automatycznie wysyła klientom, którzy nie dokończyli zamówienia, kod rabatowy na 10% zniżki. 

 

Po kliknięciu w przycisk call-to-action użytkownik zostaje przeniesiony z powrotem do swojego koszyka, a zniżka zostaje automatycznie uwzględniona. Kto by nie skorzystał z takiej okazji? Świetny pomysł na odzyskiwanie porzuconych koszyków!

3. Spersonalizuj wiadomość

Personalizacja e-maila poprzez użycie imienia klienta i konkretnych produktów pozostawionych w koszyku sprawia, że wiadomość staje się bardziej indywidualna i skierowana bezpośrednio do odbiorcy. Klienci czują się bardziej zauważeni i docenieni, co może zwiększyć skuteczność komunikatu.

 

Spójrz na poniższy przykład wiadomości e-mail od firmy Ugmonk:

Sklep internetowy Ugmonk wysyła klientom, którzy porzucili swój koszyk zakupowy, spersonalizowaną wiadomość e-mail, która nie wygląda jak typowy newsletter sprzedażowy. 

 

Wiadomość wygląda tak, jakby została napisana przez samego właściciela firmy, specjalnie dla tej jednej osoby, a na jej początku używa nawet imienia klienta. Prostota i personalizacja mogą być kluczem do ratowania porzuconych koszyków.

4. Dodaj opinie klientów

Dodanie pozytywnych opinii lub recenzji produktów pozostawionych w koszyku może pomóc w budowaniu zaufania i zachęcić klientów do dokończenia zakupów. Dzięki opinii innych osób potencjalny nabywca może poczuć większą pewność co do jakości i przydatności produktu.

 

Spójrz na poniższy przykład wiadomości e-mail od firmy Adidas:

Sklep internetowy Adidas wysyła wiadomości e-mail do osób, które nie dokończyły zakupu. Wewnątrz znajdziesz przycisk do finalizacji transakcji oraz opinie klientów, którzy zamówili już ten konkretny produkt. Oprócz opinii znajdują się również zdjęcia poglądowe zadowolonych klientów.

5. Odpowiedz na najczęstsze pytania

W e-mailu o porzuconym koszyku można zawrzeć odpowiedzi na często zadawane pytania dotyczące procesu zakupowego, dostawy, zwrotów, czy wymiany produktów. To może usunąć potencjalne bariery w decyzji zakupowej klienta i skłonić go do dokończenia transakcji.

 

Spójrz na poniższy przykład wiadomości e-mail od firmy Whisky Loot:

Sklep internetowy Whisky Loot wysyła wiadomość e-mail do osób, które nie dokończyły zakupów. Wewnątrz wiadomości odpowiada na najczęściej zadawane pytania potencjalnych klientów. Pod odpowiedziami znajduje się przycisk, który przenosi z powrotem do koszyka zakupowego z wybranymi produktami.

6. Wymień zalety produktu

Opisanie w e-mailu głównych zalet i cech produktów pozostawionych w koszyku, to świetny sposób na odzyskania klienta i przekonanie go do dokończenia zakupu.

 

Podkreślenie korzyści płynących z posiadania danego produktu może pomóc w budowaniu pozytywnego obrazu marki i zwiększeniu chęci zakupu.

 

Spójrz na poniższy przykład wiadomości e-mail od firmy Lner:

Firma Lner zajmuje się sprzedażą biletów na pociąg. W momencie gdy potencjalny klient porzuca koszyk zakupowy zostaje do niego automatycznie wysyłana wiadomość e-mail, która wyraźnie wymienia zalety, dlaczego warto wykupić bilet. 

 

W powyższym przykładzie firma wymienia gwarancję najniższej ceny oraz darmowy internet w swoich pociągach. Taki prosty e-mail może zachęcić klientów do dokończenia transakcji.

PS: Jeśli chcesz tworzyć takie ładne wizualnie newslettery, sprawdź MailerLite.

7. Zaoferuj darmową próbkę

Oferta darmowej próbki lub dodatkowego produktu w zamówieniu to kolejny świetny sposób na odzyskanie porzuconego koszyka. Klienci uwielbiają otrzymywać bezpłatne prezenty i próbować nowych produktów. 

 

Taki ruch może zachęcić zakończenia zakupu przez klienta.

 

Spójrz na poniższy przykład wiadomości e-mail od firmy Lexy Hair:

Sklepy internetowy Lexy Hair, wysyła wiadomość e-mail o porzuconym koszyku, który oferuje darmową próbkę produktu w zamian za dokończenie zakupów. Jest to kolejny świetny sposób na odratowanie koszyka. Tego typu darmowy prezent może skłonić wielu potencjalnych klientów do dokończenia zakupów.

8. Zachęć do kontaktu

W przypadku wątpliwości lub pytań klienta, zachęta do kontaktu może pomóc w rozwiązaniu problemów i ułatwić podjęcie decyzji o zakupie. Udostępnienie łatwego sposobu kontaktu z obsługą klienta może zwiększyć zaufanie klienta do marki i uniknąć porzucenia koszyka.

 

Spójrz na poniższy przykład wiadomości e-mail od firmy OSMPower:

przypomnienie o porzuconym koszyku osmpower zachęcenie do kontaktu
Kliknij, aby powiększyć zdjęcie.

Sklep internetowy OSMPower zajmuje się sprzedażą książek rozwojowych. W chwili gdy potencjalny klient porzuci swój koszyk zakupowy, zostanie do niego wysłana prosta wiadomość z prośbą o kontakt. 

 

Firma informuje, że chętnie odpowie na wszystkie pytania, aby ułatwić wybór i proces zakupu. To następny świetny przykład wykorzystania wiadomości e-mail w ratowaniu porzuconego koszyka.

9. Zaoferuj darmową dostawę

Jesli chcesz zachęcić klientów do dokończenia zakupu, to oferowanie darmowej dostawy lub darmowego zwrotu może być idealnym pomysłem. Klienci często preferują sklepy, które oferują korzystne warunki dostawy, co może skłonić ich do finalizacji zakupu.

 

Spójrz na poniższy przykład wiadomości e-mail od firmy HuckBerry:

W sklepie internetowym HuckBerry każda osoba, która nie dokończy zakupów, otrzyma specjalny kod na darmową dostawę produktów. Darmowa wysyłka to świetny sposób na odzyskiwanie porzuconych koszyków, ponieważ zachęci do klientów do zakończenia zakupów. Taka praktyka jest coraz częściej stosowana w sklepach internetowych.

10. Zarezerwuj produkty

Jeśli dany produkt jest popularny i często wychodzi z magazynu, poinformowanie klienta o rezerwacji produktu na jedynie określony czas może sprawić, że zdecyduje się on szybciej na zakup. Szczególnie skuteczne może się okazać poinformowania klienta o rezerwacji jedynie na określony czas.

 

Spójrz na poniższy przykład wiadomości e-mail od firmy Society6:

W sklepie internetowym Society6 można zakupić produkty do domu. W momencie gdy klient doda produkty do koszyka, ale go porzuci, to w ciągu 24 godzin otrzyma wiadomość e-mail, która informuje go o rezerwacji tych produktów. 

 

Oczywiście produkty zostają zarezerwowane jedynie na dwa dni, co sprawia, że klient szybciej zdecyduje się zakup, ponieważ po tym czasie jego rezerwacja przepadnie.

Porzucony koszyk – gdzie znaleźć szablony wiadomości e-mail

Wysyłając e-maile o porzuconym koszyku, świetnym pomysłem jest korzystanie z gotowych szablonów. Gotowe szablony newsletterów, są zazwyczaj przetestowane pod kątem skuteczności, dlatego ludzie chętnie po nie sięgają.

 

Dodatkowo bardzo ułatwiają cały proces tworzenia wiadomości e-mail, ponieważ jedyne co musisz zrobić to edytować treść. Oto trzy najlepsze miejsca, gdzie znajdziesz najlepsze szablony e-maili do porzuconych koszyków:

GetResponse to zdecydowanie najlepsze miejsce, gdzie znajdziesz szablony e-mail o porzuconych koszykach. Obecnie platforma oferuje 150 szablonów wiadomości e-mail, które można swobodnie dostosować za pomocą wizualnego edytora typu „przeciągnij i upuść”.

 

Program oferuje też integrację platformami e-commerce takimi jak: Shopify, Magento, WooComemrce, PrestaShop, BigCommerce, Amazon czy Shoplo. 

 

Dodatkowo GetResponse ma funkcję SMS marketingu, która pozwalają na wysyłanie wiadomości o porzuconym koszyku również bezpośrednio na telefon klienta.

  • Edytor wizualny „przeciągnij i upuść”
  • Aż 150+ gotowych szablonów e-mail
  • Dostępna jest bezpłatna wersja 
  • Zaawansowane funkcje i elementy 
  • Szybka i sprawna obsługa klienta

MailerLite to kolejne świetne miejsce, w którym znajdziesz masę gotowych szablonów wiadomości e-mail dla porzuconych koszyków. Biblioteka MailerLite aktualnie posiada ponad 50 szablonów, z czego część jest dedykowana specjalnie dla e-commerce.

 

Co więcej, program integruje się z takimi aplikacjami jak: Shopify, WoCommerce, EasyStore, Stripe, Magento, Gumroad, Salesforce PayPal, ThriveCart i wiele więcej.

 

MailerLite ma też zaawansowane funkcje automatyzacji i tworzenia sekwencji wiadomości e-mailowych, które mogą być spersonalizowane.

  • Bardzo intuicyjny interfejs edytora
  • Baza 50+ gotowych szablonów
  • Dostępny jest też darmowy plan
  • Automatyzacja e-mail marketingu

Moosend to następna platforma do e-mail marketingu, która oferuje szablony e-mail dla porzuconych koszyków. Znajdziesz tu aż 7 przetestowanych szablonów, które możesz dowolnie spersonalizować za pomocą ich wbudowanego edytora newsletterów.

 

Program Moosend integruje się z takimi platformami e-commerce jak: WooCommerce, Magento, ThriveCart, CS-Cart, Zen-Cart i Zapier. Dodatkowo oprogramowanie oferuje wizualny edytor automatyzacji, gdzie można w prosty sposób tworzyć listy kolejnych wiadomości e-mail, które mają zostać wysłane automatycznie.

  • Świetny wizualny edytor e-mail
  • Raporty i monitorowanie testów
  • Integracje z innymi aplikacjami
  • Dostępny jest bezpłatny plan

Najlepsze praktyki dla e-maili o porzuconym koszyku

Wyślij więcej niż jedno przypomnienie

Jedno przypomnienie może nie wystarczyć, aby skłonić klienta do powrotu do porzuconego koszyka i sfinalizowania zakupu. Stwórz serię kilku e-maili, które będą stopniowo eskalować w tonie i ofertach, zachęcając odbiorcę do podjęcia działania.

Napisz zachęcający tytuł wiadomości

zachęcający tytuł wiadomości email o porzuceniu koszyka

Tytuł e-maila jest pierwszą rzeczą, którą zobaczy odbiorca, dlatego musi być atrakcyjny i zachęcający. Skorzystaj z personalizacji lub ofert specjalnych, aby zwrócić uwagę klienta i skłonić go do otwarcia wiadomości.

Przekieruj klientów do twoich social mediów

Wykorzystaj e-maile o porzuceniu koszyka jako okazję do promocji swoich profili w mediach społecznościowych. Dodaj odnośniki do platform takich jak Facebook czy Instagram, gdzie możesz przypomnieć klientowi o swoich produktach i zachęcić do dalszej interakcji.

Umieść widoczny przycisk call-to-action

email z porzuconym koszykiem z widocznym cta

Umieść wyraźny i widoczny przycisk „Kontynuuj zakupy” lub „Wróć do koszyka” w e-mailu, który będzie łatwy do zauważenia i kliknięcia przez odbiorcę. Upewnij się, że prowadzi on bezpośrednio do koszyka zakupowego, aby ułatwić klientowi proces zakupowy i dokończenie transakcji.

Dostosuj e-mail na urządzeniach mobilnych

Pamiętaj, że coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania poczty elektronicznej. Upewnij się, że Twój e-mail jest responsywny i wyświetla się poprawnie na różnych rodzajach urządzeń, co zwiększy szansę na jego otwarcie i kliknięcie przez odbiorcę.

Najczęściej zadawane pytania

Czy e-maile na porzucony koszyk działają?

Tak, e-maile wysyłane w celu przypomnienia o porzuconym koszyku mogą być bardzo skuteczne. Wiele badań potwierdza, że tego rodzaju e-maile mają wysoką skuteczność i dzięki nim wiele klientów finalizuje zamówienia. 

 

Kluczowym jest odpowiednie zaprojektowanie e-maila oraz odpowiednie wysłanie go w odpowiednim czasie po porzuceniu koszyka.

Jak wysłać e-mail o porzuconym koszyku?

Aby wysłać e-mail o porzuconym koszyku, potrzebujesz platformy do e-mail marketingu, która umożliwia automatyzację procesu wysyłania wiadomości. 

 

W takiej platformie możesz skonfigurować reguły dotyczące wysyłania e-maili na porzucone koszyki, takie jak czas oczekiwania po porzuceniu koszyka oraz treść i wygląd samego e-maila. Następnie platforma automatycznie wyśle e-mail do klienta, który porzucił koszyk, zgodnie z ustalonymi przez ciebie parametrami.

4.9/5 - (7 votes)
Udostępnij ten artykuł: