Jak zrobić newsletter w 2024 roku? Oto 9 prostych kroków!

jak zrobić newsletter - poradnik - krok po kroku

Newslettery to doskonały sposób na utrzymanie kontaktu z subskrybentami, klientami i pracownikami, zwłaszcza jeśli chodzi o informowanie ich o aktualnościach firmy, ofertach promocyjnych lub nowych produktach i usługach. Jednak, jeśli chcesz wyróżnić się w skrzynce odbiorczej, twoje newslettery muszą wyglądać i brzmieć przekonująco.

 

Nie jesteś grafikiem ani ekspertem od e-mail marketingu? Bez obaw. Pokażę Ci, jak zrobić profesjonalny newsletter w zaledwie 9 prostych krokach. Opowiem również o korzyściach z wysyłania newsletterów i omówię kluczowe elementy, które są niezbędne do sukcesu.

 

Dodatkowo podzielę się wskazówkami na temat projektowania i formatowania newsletterów, aby były maksymalnie atrakcyjne i łatwe do czytania. Powiem Ci też jaki program do wysyłania newsletterów wybrać, aby w pełni wykorzystać potencjał tej formy marketingu. Zaczynajmy! 📌

Spis treści:

Co to jest newsletter?

szablony newslettera

Newsletter to regularnie wysyłane wiadomości e-mail do określonej grupy odbiorców. Ich głównym celem jest pozyskanie nowych potencjalnych klientów i budowanie trwałej relacji z nimi. Zawartość newslettera dostosowuje się do konkretnego obszaru, w którym firma działa. 

 

Wysyłane wiadomości powinny dostarczać odbiorcom rzetelnych informacji, informować o nowościach w firmie oraz o wszelkich aktualizacjach i zmianach.

 

Na atrakcyjność newslettera wpływa kilka istotnych elementów. 

 

Przede wszystkim znaczenie ma sama treść oraz szata graficzna. Staraj się działać tak, aby odbiorca mógł łatwo zapoznać się i przyzwyczaić do formy przesyłanych przez Ciebie wiadomości. Stwórz unikalny styl, który pomoże Ci wyróżnić się spośród konkurencji. 

 

Jest to naprawdę bardzo ważne!

Dlaczego warto zrobić newsletter?

Wysyłka newsletterów to dosyć tani sposób na dotarcie do większej liczby odbiorców i osiągnięcie celów biznesowych. Na przykład, wysyłanie newsletterów może pomóc:

 

  • Dotrzeć do dużej grupy odbiorców w ukierunkowany i spersonalizowany sposób

  • Promować nowe produkty, ogłaszać wyprzedaże i oferować specjalne promocje,

  • Zwiększać świadomość i rozpoznawalność marki lub konkretnego produktu,

  • Budować lojalność klientów, dostarczając im wartościowych informacji,

  • Poprawiać komunikację i współpracę między pracownikami,

  • Zapewniać platformę do dzielenia się informacjami i pomysłami.

 

Według badań przeprowadzonych przez Statista, liczba użytkowników poczty elektronicznej na całym świecie ma osiągnąć aż 4,6 miliarda do 2025 roku – co oznacza, że do znacznej części populacji można dotrzeć za pośrednictwem newsletterów e-mailowych. A więc nie czekaj i zacznij korzystać z tych wszystkich korzyści już dziś!

 

Sprawdź 9 prostych kroków, które pomogą Ci zrobić własny newsletter:

Jak zrobić newsletter w 9 krokach

Oto jak zrobić newsletter w 9 prostych krokach:

 

  1. Zdefiniuj swój cel i odbiorców
  2. Wybierz program mailingowy
  3. Wybierz szablon graficzny
  4. Edytuj wygląd i treść newslettera
  5. Napisz tytuł wiadomości
  6. Skonfiguruj listę mailingową
  7. Sprawdź, czy wszystko poprawnie działa
  8. Wyślij swój newsletter do odbiorców
  9. Śledź statystyki kampanii
 

Jak widzisz, jest to bardzo prosty proces. ⭐ 

 

Przygotowałem również specjalny film, który objaśnia krok po kroku w jaki sposób stworzyć newsletter krok po kroku przy użyciu darmowego programu GetResponse.

 

Ten poradnik jest skierowany do osób początkujących:

1. Zdefiniuj swój cel i odbiorców

Pierwszym krokiem w tworzeniu newslettera jest klarowne określenie celu Twoich wiadomości e-mail, grupy docelowej oraz strategii dotarcia do odbiorców. Zdefiniowanie tych elementów to klucz do stworzenia udanych newsletterów, które przemówią do odbiorców.

 

Pozwól, że to wyjaśnię…

 

Znalezienie odpowiedzi na to, co chcesz osiągnąć za pomocą swojego newslettera, będzie kierować rozwojem treści i innych aspektów Twojej strategii e-mail marketingu.

📌 Wskazówka: Twoje cele powinny być konkretne i mierzalne.

Jeśli chodzi o newslettery dla subskrybentów, możesz dążyć do zwiększenia ruchu na swojej stronie internetowej lub konwersji. Zatem będziesz musiał wysyłać e-maile promocyjne, które przekierowują do Twojej strony i produktów.
przykład newslettera sprzedażowego, który jest nastawiony na pozyskanie nowych klientów
W przypadku newslettera firmowego możesz mieć na celu zwiększenie zaangażowania i dostarczenie wszystkim tych samych informacji.
przykład newslettera firmowego

Konkretnym i mierzalnym przykładem tego może być zwiększenie liczby rejestracji na wewnętrzne wydarzenia lub wzrost zaangażowania w e-mailach poprzez zauważalny wzrost wskaźników klikalności (CTR). Musisz także zdefiniować, do kogo kierowany jest Twój newsletter, co obejmuje budowanie listy odbiorców lub segmentację kontaktów.

 

Znajomość swojej grupy docelowej pozwala dostosować treść newslettera i strategię marketingową do ich zainteresowań i potrzeb. Rozważ takie aspekty jak wiek, płeć, zawód, lokalizacja, a także zainteresowania i preferencje dotyczące otrzymywania wiadomości e-mail.

 

Twoja strategia komunikacji powinna obejmować plan dotyczący częstotliwości wysyłania newslettera, godziny i daty wysyłki, rodzaj treści oraz sposób jej promocji.

 

Pamiętaj o tym, jak będziesz mierzyć sukces swoich newsletterów i kampanii marketingu e-mailowego, a także, które metryki będziesz śledzić. Poprzez jasne określenie celów, grupy docelowej i strategii komunikacji, będziesz kierować się naprzód z konkretnym planem, który zapewni, że Twój newsletter będzie gotowy na sukces.

2. Wybierz program mailingowy

Pamiętasz, jak na początku tego artykułu mówiłem, że nie musisz być grafikiem, czy specjalistą, aby tworzyć pięknie wyglądające newslettery?

 

To prawda. Korzystając z odpowiedniego programu do mailingu, takiego jak GetResponse, możesz zacząć projektować angażujące newslettery w kilka minut – nie wymaga to doświadczenia w projektowaniu, programowaniu czy wiedzy HTML.

  • Edytor wizualny „przeciągnij i upuść”
  • Aż 150+ gotowych szablonów e-mail
  • Dostępna jest bezpłatna wersja 
  • Zaawansowane funkcje i elementy 
  • Jeden z najtańszych programów

📌 GetResponse został zwycięzcą naszego rankngu najlepszych programów do mailingu!

To darmowe narzędzia są niezwykle proste w użyciu: praktycznie nie trzeba się niczego uczyć, zwłaszcza jeśli korzystałeś wcześniej z edytora typu przeciągnij i upuść.

Wystarczy założyć darmowe konto.

 

Co więcej, program GetResponse daje Ci dostęp do wielu fajnych funkcji, takich jak:

 

  • całkowicie darmowa wersja programu

  • kilkaset bezpłatnych gotowych szablonów

  • możliwość tworzenia listy mailingowej

  • wbudowany kreator wizualny newslettera

  • automatyzacja wysyłki i segmentacja bazy

 

Zarejestruj się za darmo, aby zacząć tworzyć newslettery, podobne do tego poniżej.

przykładowy newsletter getresponse

Okej, a więc wybrałeś już idealny program do mailingu.

 

Teraz czas wybrać szablon graficzny!

3. Wybierz szablon graficzny

Kolejnym krokiem jest wybór szablonu, który spełnia Twoje potrzeby i cele związane z treścią e-maila (patrz #1). To wiąże się z rozważeniem, jaki rodzaj układu e-maila będzie dla Ciebie najkorzystniejszy.

szablony newslettera

Układ e-maila odnosi się do wyglądu elementów w twoim newsletterze, jego estetyki i cech wizualnych. Oprócz wyborów dotyczących kolorystyki, czcionki, stylu projektowania, kontrastu, układ e-maila odnosi się również do tego, jak treść jest rozmieszczana.

 

Newslettery z jedną kolumną świetnie sprawdzają się do uproszczenia doświadczenia przeglądania, układając informacje w jednym ciągłym przepływie od góry do dołu, tak jak naturalnie czytamy.

newsletter z jedną kolumną

W szablonie newslettera powyżej możesz zobaczyć, jak umieszczenie wszystkich szczegółów promocyjnych w jednej kolumnie daje zainteresowanym czytelnikom możliwość natychmiastowego zrozumienia wszystkiego, co potrzebują, aby skorzystać z promocji. To bardzo prosty komunikat, który mówi czytelnikowi: Kliknij w przycisk „Start shopping”.

 

To motywuje subskrybentów do konwersji, umieszczając wszystkie istotne informacje i CTA w samym środku, tam, gdzie czytelnicy naturalnie natknęliby się na nie. Żadnych rozproszeń – tylko oferta.

 

To także kluczowe, jeśli chcesz przekazać wiadomość w sposób jasny i bezpośredni. Wysyłając ten e-mail z jedną kolumną, możesz być pewien, że potencjalni klienci zrozumieją przekaz głośno i wyraźnie.

 

Tymczasem, newslettery z dwiema kolumnami są doskonałe do treści związanej z obrazami lub informacjami, lub gdy pokrywasz wiele tematów, ponieważ dzielą treść na dwie osobne sekcje.

newsletter z dwiema kolumnami

Ten wewnętrzny newsletter z nowymi produktami firmy efektywnie podkreśla różne rodzaje informacji.

 

Potrzebujesz więcej sekcji do reklamowania produktów, z powodów związanych z marką lub do opracowania informacji w sposób, w jaki ma być konsumowany? Układy wielokolumnowe lub hybrydowe są dla Ciebie.

 

Niezależnie od tego, jaki rodzaj układu i projektu e-maila uważasz za najlepszy dla swojej treści, program mailingowy GetResponse oferuje mnóstwo darmowych szablonów newsletterów, które możesz szybko i łatwo dostosować. Wystarczy dodać swoją treść.

4. Edytuj wygląd i treść newslettera

Po wybraniu szablonu newslettera kolejnym krokiem w procesie produkcji jest edycja jego wyglądu i dodanie spersonalizowanej treści wiadomości.

 

Oznacza to, że będziesz musiał:

 

  1. Zamienić tekst, obrazy lub ilustracje i przyciski w szablonie

  2. Dostosować rozmiar każdej sekcji według własnych preferencji

  3. Dodać swoje kolory lub palety kolorów

  4. Zamienić lub dodać ikony

  5. Dodać linki do CTA i przycisków

 

Do prezentacji użyję szablonów i edytora GetResponse.

 

Po wyborze szablonu zostaniesz automatycznie przeniesiony do wizualnego edytora GetResponse. Możesz tutaj swobodnie edytować treść i wygląd swojej wiadomości.

edycja tekstu w newsletterze
Klikając w blok tekstowy, możesz zmienić jego tekst. W górnej sekcji możesz edytować czcionkę, kolor, wielkość liter i wiele więcej. Edytor bardzo przypomina narzędzia takie jak Microsoft Word lub Dokumenty Google.
zmiana zdjęć w newsletterze
Klikając w zdjęcie newslettera, automatycznie włączy się boczna sekcja po prawej stronie edytora, która pozwala na szybką zmianę lub edycję zdjęcia. Możesz tutaj zmienić jego szerokość i wysokość, a nawet osadzić adres URL, który włączy się użytkownikowi po kliknięciu konkretny obraz w newsletterze.
elementy newslettera

W sekcji „Layout” możesz dodawać dowolne elementy do swojego newslettera, przeciągając je w obszar roboczy. Możesz dodać do newslettera takie elementy jak:

 

  • grafika

  • tekst

  • przycisk

  • wideo

  • odstęp

  • separator

  • social media

  • kod html

  • produkty ze sklepu

  • kod rabatowy

 

Klikając w „Styl wiadomości” możesz zmienić ogólne parametry mailingu takie jak:

 

  • szerokość

  • kolor tła

  • grafika w tle

  • nagłówek

  • stopka

 

Warto również postarać się o responsywny design e-maila, który dostosowuje się do różnych rozmiarów ekranów i urządzeń, ponieważ prawie 50% światowej populacji otwiera swoje e-maile na urządzeniach mobilnych.

 

Kreator GetResponse oferuje specjalny podgląd, który pokazuje jak zrobione newslettery będą się prezentować na różnych urządzeniach mobilnych. Klikając w przycisk „Test i podgląd„, a następnie „Podgląd wiadomości” w górnej sekcji edytora newsletterów możesz podejrzeć, czy wszystko prawidłowo się wyświetla.

podgląd newslettera na urządzeniach mobilnych w edytorze

Jak widzisz robienie newslettera przy użyciu edytora GetResponse jest bardzo proste i intuicyjne. Oczywiście na rynku istnieją różne programy do mailingu. Najlepsze z nich szczegółowo omawiamy w naszym rankingu, gdzie przedstawiliśmy najlepsze programy do mailingu i wysyłki newsletterów.

5. Napisz tytuł wiadomości

Pierwszą rzeczą, którą zauważą Twoi odbiorcy jest tytuł newslettera. Dlatego upewnij się, że poświęcisz trochę czasu na wymyślenie kilku zwycięskich słów, aby zachęcić ich do otwarcia wiadomości.

 

Nie wiesz co wpisać w temacie wiadomości newslettera?

 

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci napisać świetne tytuły newsletterów:

 

  • Niech będzie krótko: Temat wiadomości powinien być krótki (idealnie nie więcej niż 60 znaków), aby mieć pewność, że nie zostanie obcięty przez skrzynkę pocztową.

  • Bądź personalny: Jeśli to możliwe, dodaj w tytule wiadomości imiona odbiorców lub inne informacje personalne, aby e-mail był bardziej osobisty i trafny.

  • Stwórz poczucie pilności: W przypadku newsletterów produktowych i sprzedażowych używaj słów, które zachęcają czytelników do szybkiego działania (np. „limitowany czas”, „ostatnia szansa”, „pozostały 24 godziny”).

  • Napisz pre-header: Wykorzystaj tekst przednagłówkowy, aby dać podgląd zawartości e-maila i zachęcić do otwarcia.

  • Testuj A/B: Podziel swoją listę na dwie części i wypróbuj różne tematy wiadomości, aby zobaczyć, które style sprawdzają się najlepiej.

  • Bądź kreatywny: Używaj emotikonów, pytań, liczb lub gier słownych, aby przyciągnąć uwagę subskrybentów i wyróżnić się na tle newsletterów konkurencji.

  • Przestrzegaj najlepszych praktyk e-mail: Unikaj słów wywołujących spam i utrzymuj zgodność tematów z treścią, aby uniknąć wprowadzania odbiorcy w błąd lub oznaczania jako SPAM.

 

Bardzo przydatnym narzędziem do pisania nagłówków newslettera jest Headline Analyzer od AMI Institute. Wprowadź temat e-maila, a strona oceni jego „Emotional Marketing Value” – czyli zdolność do nawiązania połączenia z widzami. Możesz przetestować kilka tytułów i zobaczyć, jak się sprawdzają.

6. Skonfiguruj listę mailingową

Możliwe, że masz już setki pomysłów na swój newsletter, ale wciąż potrzebujesz listy mailingowej, do której go wyślesz.

📌 Pamiętaj, aby korzystać ze specjalnego oprogramowania do wysyłki newsletterów – jeśli używasz zwykłego dostawcy usług poczty elektronicznej, możesz zasypywać innych spamem, co może skończyć się blokadą Twojego adresu ze strony firmy hostingowej.

Ale jak zachęcić ludzi do zapisywania się na Twój newsletter?

 

Oto kilka sprawdzonych i skutecznych sposobów na zbieranie adresów e-mail:

 

  1. Wykorzystaj formularze na swojej stronie internetowej. To najlepszy sposób na zbieranie adresów e-mail. Po prostu umieść formularz zapisu na swojej stronie internetowej i zaoferuj coś wartościowego w zamian za zapisanie się do Twojego newslettera – na przykład kod rabatowy lub dostęp do ekskluzywnych treści.

  2. Zaoferuj dostęp do e-booka. To kolejny świetny sposób na zbieranie budowę bazy mailingowej. Stwórz wartościowy e-book, a następnie zaoferuj go ludziom w zamian za ich adres e-mail. Łatwo można to zrobić za pomocą formularzy zapisu GetResponse.

  3. Zbieraj adresy e-mail na wydarzeniach. Jeśli bierzesz udział w targach lub innych wydarzeniach, upewnij się, że masz formularz zapisu na swój newsletter. Możesz również zbierać adresy e-mail, rozdając wizytówki lub ulotki.

  4. Wykorzystaj media społecznościowe. Promuj swój newsletter na mediach społecznościowych i dołącz link do formularza zapisu. Możesz także organizować konkursy na mediach społecznościowych, aby zbierać adresy e-mail.

 

Chcesz poznać więcej sposobów na zwiększanie swojej bazy mailingowej? Przeczytaj nasz pełny artykuł, gdzie szczegółowo omawiamy aż 14 skutecznych sposobów na zwiększanie listy mailingowej.

7. Sprawdź, czy wszystko poprawnie działa

Najlepiej jest zawsze sprawdzić podgląd swojego newslettera u różnych dostawców poczty (Gmail, OutLook, Zoho) i urządzeniach różnych marek, platform i ustawień. Aha, i koniecznie sprawdź wszystkie dodane linki w newsletterze, zanim go wyślesz. Dzięki temu będziesz miał pewność, że możesz wysyłać poprawny newsletter za każdym razem. Ludzie nie cierpią newsletterów z błędami!

 

Tak jak już wcześniej wspomniałem GetResponse udostępnia wewnętrzną funkcję, która pozwala na przetestowania newslettera przed jego wysyłką. Funkcja jest bezpłatna, więc warto to zrobić.

8. Wyślij swój newsletter do odbiorców

Kolejnym krokiem jest wysłanie newslettera do swoich odiorców. Aby to zrobić musisz skorzystać z narzędzia do masowej wysyłki mailingu. Jak już wcześniej wspominałem na rynku takich narzędzie jest naprawdę sporo. 

 

Najpopularniejsze programy do wysłania newslettera to:

 

 

Naszym zdaniem najlepszym wyborem będzie GetResponse, poniewaz oferuje całkowicie darmową wersję, kilkaset gotowych szablonów, interfejs w języku polskim i wiele integracji z innymi aplikacjami.

9. Śledź statystyki i monitoruj wyniki

Przeglądanie statystyk e-maila kilka dni po jego wysłaniu to istotny krok w procesie tworzenia newslettera, który pozwala mierzyć skuteczność kampanii e-mail marketingu i podejmować decyzje oparte na danych, aby ulepszyć przyszłe działania.

 

Twój Wskaźnik otwarć (open-rate) wskazuje, ile osób faktycznie otwiera twój newsletter. Niski wzkaźnik otwarć może sugerować, że temat Twojego e-maila nie jest wystarczająco przekonujący, lub odbiorcy nie są zainteresowani zawartością newslettera.

 

Twój Wskaźnik kliknięć (click-through rate) wskazuje, ile osób kliknęło w linki wewnątrz Twojego newslettera. Niskie CTR-y mogą wskazywać, że treść Twojego newslettera nie angażuje lub nie jest związana z Twoją publicznością.

 

Również ważny jest Twój Wskaźnik wypisania się (unsubscribe rate). Wysoki wskaźnik wypisania się może sugerować, że Twój newsletter nie dostarcza wartości, lub wysyłasz ich zbyt wiele.

Podsumowanie

Tworzenie newslettera to doskonały sposób na komunikację z Twoją publicznością, promowanie swojego biznesu i dźwignię w utrzymywaniu dobrych relacji zarówno z subskrybentami, jak i pracownikami. 

 

Z przemyślanym projektem, przekonującą treścią i jasnym celem czytelnicy przyjmą Cię z otwartymi ramionami do swoich skrzynek odbiorczych.

 

Pamiętaj o tych 9 krokach, aby wiedzieć jak zrobić newsletter:

 

  1. Zdefiniuj swój cel i odbiorców

  2. Wybierz program mailingowy

  3. Wybierz szablon graficzny

  4. Edytuj wygląd i treść newslettera

  5. Napisz tytuł wiadomości

  6. Skonfiguruj listę mailingową

  7. Sprawdź, czy wszystko poprawnie działa

  8. Wyślij swój newsletter do odbiorców

  9. Śledź statystyki kampanii

 

Używając GetResponse możesz szybko i łatwo projektować świetne newslettery, korzystając z szerokiego zakresu gotowych szablonów newsletterów jako swojego punktu startowego. Zacznij za darmo i bezproblemowo dotrzyj do swojej publiczności. Powodzenia!

  • Edytor wizualny „przeciągnij i upuść”
  • Aż 150+ gotowych szablonów e-mail
  • Dostępna jest bezpłatna wersja 
  • Zaawansowane funkcje i elementy 
  • Jeden z najtańszych programów

Najczęściej zadawane pytania

Istnieje wiele platform i programów do tworzenia newsletterów, które mogą pomóc w stworzeniu mailingu, takich jak GetResponse, MailerLite, AWeber, Moosend, Mailchimp. Jednak GetResponse to najlepszy wybór, jeśli chcesz stworzyć profesjonalny newsletter w zaledwie kilka minut.

 

Bogaty wybór łatwych do edycji szablonów newsletterów i wizualny edytor przeciągnij-i-upuść sprawia, że GetResponse jest o wiele lepszym wyborem niż inne opcje programy do mailingu, które często wymagają umiejętności technicznego projektowania lub znajomości HTML.

Najprostszym sposobem na stworzenie newslettera jest rozpoczącie od gotowego szablonu. Dzięki gotowym układom e-maili i łatwo edytowalnym elementom nie ma potrzeby posiadania wcześniejszej wiedzy z zakresu projektowania czy umiejętności technicznych. Po prostu zamień zawartość szablonu swojego newslettera, dodaj odpowiednie elementy wizualne, i gotowe!

Aby zrobić newsletter za darmo newsletter, wykonaj następujące kroki:

 

  1. Otwórz darmowe konto GetResponse.

  2. Przejdź do zakładki „Email marketing„.

  3. Kliknij opcję „Stwórz newsletter„.

  4. Wprowadź nazwę wiadomości oraz wybierz listę odbiorców.

  5. Wybierz adres email nadawcy i, opcjonalnie, zmień adres email do odpowiedzi.

  6. Wprowadź tytuł newslettera.

  7. Wybierz odbiorców, zaznaczając odpowiednie listy lub segmenty.

  8. Kliknij „Stwórz wiadomość” i wybierz szablon – możesz użyć gotowego, własnego, pustego szablonu lub edytować w edytorze HTML.

  9. Po wybraniu szablonu, dostosuj treść wiadomości. Dodaj tekst, obrazy i inne elementy zgodnie z potrzebami.

  10. Po ukończeniu edycji kliknij „Dalej„, aby przejść do ustawień.

  11. Zaznacz, czy chcesz monitorować kliknięcia w linki za pomocą Google Analytics.

  12. Na koniec, wybierz, czy chcesz wysłać wiadomość od razu czy zaplanować na później.

  13. Kliknij „Wyślij” lub „Zaplanuj„, w zależności od wybranej opcji.

 

Gotowe! Twój newsletter zostanie wysłana zgodnie z wybranymi ustawieniami.

4.7/5 - (11 votes)
Udostępnij ten artykuł: