Lead magnet jest skuteczną techniką pozyskiwania danych kontaktowych do potencjalnych klientów. Problem polega jednak na tym, że tworzenie takich lead magnetów może pochłaniać mnóstwo czasu i energii. Podcasty, e-booki, kursy online i quizy brzmią świetnie – ale kto ma czas na tworzenie ich wszystkich?
W tym artykule wyjaśnimy, czym jest lead magnet, a także przedstawimy 15 pomysłów na idealny lead magnet, który możesz stworzyć już dziś, zmieniając przeznaczenie treści, które już posiadasz.
W ten sposób zaoszczędzisz masę czasu.
⏰ Nie chcesz czytać całego artykułu? Zobacz 15 pomysłów na lead magnet.
Lead magnet – co to jest?
Lead magnet to metoda marketingowa, która ma na celu przyciągnięcie potencjalnych klientów (leadów) poprzez zaoferowanie im wartościowej treści, produktu lub usługi w zamian za ich dane kontaktowe. W skrócie lead magnet jest rodzajem „wędki”, która ma przyciągnąć uwagę osób zainteresowanych daną tematyką i skłonić je do podzielenia się swoimi danymi, takimi jak adres e-mail czy numer telefonu.
Przykłady lead magnetów mogą obejmować:
E-booki
Raporty branżowe
Infografiki
Poradniki
Kursy online
Webinaria
Szablony do pobrania
Darmowe próbki produktów lub usług
Kody promocyjne lub zniżki
Ważne jest, aby lead magnet był atrakcyjny i dostarczał wartość potencjalnym klientom, aby skłonić ich do podjęcia konkretnej akcji, na przykład zapisu do listy mailingowej newslettera, rejestracji na stronie czy pobrania darmowego zasobu.
Lead magnety są często stosowane w strategiach generowania leadów, które mają na celu rozwijanie relacji z potencjalnymi klientami, budowanie zaufania i prowadzenie ich przez proces konwersji, aż do finalnego zakupu.
Chcesz stworzyć lead magnet?
Skorzystaj z automatyzacji GetResponse, która pomoże Ci w każdym etapie tworzenia lead magnetu. W tym narzędziu stworzysz landing page, wgrasz lead magnet, dodasz formularz kontaktowy i zbudujesz bazę kontaktową.
Jaki powinien być dobry lead magnet?
Nie wszystkie lead magnety są sobie równe. Oczywiście, możesz szybko stworzyć checklistę lub jakieś materiały do czytania, ale może to nie przynieść oczekiwanych efektów. Poświęcenie czasu na stworzenie czegoś naprawdę wartościowego dla swojej publiczności jest w tym wypadku kluczowe.
Musisz pamiętać, że dobry lead magnet powinien:
Być adekwatny dla twojej publiczności
Dostarczać wartość dla twojej publiczności
Budować zaufanie
Sprawiać, by odbiorcy czuli niedosyt
Być treścią łatwą do udostępnienia
A teraz rozwińmy sobie każdy z tych punktów.
Być adekwatny dla twojej publiczności
Tworząc lead magnet, przede wszystkim upewnij się, że materiały, które oferujesz, są związane z twoją publicznością lub branżą. Wybór ogólnego tematu może przynieść więcej kontaktów, ale kontakty te nie będą wartościowe, jeżeli nie są zainteresowane twoim produktem, usługą czy nawet branżą.
Aby stworzyć dobry lead magnet ważne, aby był on dostosowany do grupy docelowej twojej marki lub konkretnego segmentu tej grupy. Postaraj się więc znaleźć temat, który jest bardziej niszowy.
Dostarczać wartość dla twojej publiczności
Dostarcz swojej publiczności wartościowych informacji, które są trudne do zdobycia. Oferuj unikalne wskazówki branżowe w e-booku lub raporcie. Może masz rozwiązanie, które pomoże twojej publiczności wykonać jakieś zadanie szybciej lub rozwiązać typowe problemy branżowe. Cokolwiek wybierzesz, powinno to być przydatne dla twojej publiczności.
Budować zaufanie
Lead magnety, takie jak raporty branżowe, case study i e-booki, pomagają ugruntować pozycję twojej marki jako autorytetu w określonym temacie. Jednak twoja publiczność nie powinna po prostu brać twojego słowa za pewnik. Udowodnij swoją wiedzę poprzez poparcie informacji danymi i badaniami.
Dodatkowo, upewnij się, że twój lead magnet jest dobrze napisany i nie zawiera literówek. Chociaż literówki mogą wydawać się mało znaczące, mogą podważyć wiarygodność.
Jeśli czytelnicy zauważą, że materiały nie zostały poddane korekcie, mogą sobie pomyśleć, że jakość twoich produktów i usług jest na podobnym poziomie. Zwracanie uwagi na te szczegóły zwiększy twoją wiarygodność i umieści twoją markę w roli eksperta.
⏰ Nie chcesz czytać całego artykułu? Zobacz 15 pomysłów na lead magnet.
Sprawiać, by odbiorcy czuli niedosyt
Znalezienie odpowiedniej równowagi między dostarczaniem swojej publiczności tego, czego chcą, a jednoczesnym nieudzielaniem zbyt wielu informacji za darmo, jest trudne. Nie chcesz przecież ich zwabić za pomocą lead magneta i jednocześnie całkowicie zaspokoić ich potrzeby do tego stopnia, że nie będą chcieli już korzystać z Twojego produktu lub usługi. Pamiętaj, lead magnet to tylko przynęta.
Przykładowo jako lead magnet możesz zaoferować darmowe narzędzie, ale jeśli użytkownicy chcą uzyskać pełny dostęp do wszystkich funkcji, to będą musieli wykupić płatną wersję. Zastanów się, co możesz zaoferować, aby znaleźć właściwą równowagę.
Być treścią łatwą do udostępnienia
Dobry lead magnet powinien być łatwy do udostępnienia w internecie. Jeśli ktoś doceni wartość, jaką niesie twój lead magnet i ją udostępni, to właśnie stworzyłeś darmową szeptaną kampanię marketingową. Dlatego wewnątrz swojego lead magnetu zachęć użytkowników do udostępniania go w mediach społecznościowych i maksymalnie ułatw ten proces.
Jak zrobić skuteczny lead magnet?
Oto jak zrobić skuteczny lead magnet, aby generować leady:
Określ, kogo chcesz dotrzeć i jakie jego ich potrzeby.
Stwórz, zaprojektuj i nadaj nazwij swój lead magnet.
Zbuduj ścieżkę konwersji i lejek marketingowy.
Ustal regularny harmonogram aktualizacji.
1. Określ, kogo chcesz dotrzeć i jakie są jego potrzeby
Głównym celem lead magnet jest zaoferowanie potencjalnym klientom, czegoś, co bardzo ich zainteresuje. Aby to osiągnąć, musisz wiedzieć, do jakiej grupy docelowej kierujesz swoje działania i jakie tematy ich zainteresują.
Dodatkowo, spójrz na swoje ostatnio opublikowane treści:
Na co najczęściej reagowali Twoi odbiorcy?
Czy zadają częste pytania na określony temat?
Czy są bardziej zaangażowani w filmy lub posty na blogu?
Może to być cenna wskazówka na temat tego, jaki lead magnet byłby dla nich najbardziej interesujący.
2. Stwórz, zaprojektuj i nadaj nazwij swój lead magnet
Teraz, gdy już wiesz, do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć i co chcesz zaoferować, nadszedł czas produkcji. Musisz stworzyć i zaprojektować swój lead magnet.
Jeśli nie zatrudniasz projektanta graficznego, możesz skorzystać z platformy takiej jak Canva. Ich platforma oferuje setki szablonów, które możesz dostosować pod siebie. W prosty sposób będziesz w stanie tam stworzyć skuteczny lead magnet na potencjalnych klientów, począwszy od e-booków, aż po raporty.
Do stworzenia profesjonalnego lead magnetu możesz również zlecić pracę specjaliście.
Kiedy praca projektowa zostanie zakończona, nadaj swojemu lead magnetowi zachęcającą nazwę. Pomyśl o czymś chwytliwym, co przyciągnie Twoją grupę docelową i podkreśli korzyści, na przykład:
„Jedyny E-book, Którego Potrzebuje Każdy Programista”.
„101 Sposobów na Monetyzację Swojej Marki Osobistej”.
„7 Błędów, Które Popełniasz w Automatyzacji”.
„11 Pomysłów na Biznes Online w 2024 roku”.
Pamiętaj, że nazwa lead magnet musi być krótka i zachęcająca.
📌 Aby stworzyć własną kampanię lead magnet użyj narzędzia od GetResponse.
3. Zbuduj ścieżkę konwersji i lejek marketingowy
Kolejnym krokiem jest stworzenie ścieżki konwersji. Podstawowa ścieżka konwersji powinna obejmować stronę docelową, stronę z podziękowaniem, formularz zapisu i automatyzację e-mail.
Zaczynając od strony docelowej, istnieje kilka praktyk, które poprawią konwersje:
Dedykowana strona docelowa bez paska nawigacyjnego. Posiadanie dedykowanej strony docelowej bez paska nawigacyjnego utrzyma uwagę użytkowników na twojej ofercie, a nie na innych podstronach na twojej stronie internetowej.
Napisz jasne wezwanie do działania (CTA). Twoje CTA powinno być jasne, krótkie i zwięzłe. Powinieneś również używać słów, które najbardziej przemawiają do twojej grupy docelowej.
Dodaj dowody społeczne (social proof). Dodanie recenzji i opinii na twoją stronę docelową z lead magnetem dodaje wiarygodności twojej ofercie i może zwiększyć współczynnik konwersji.
W przypadku formularza, dwa elementy, które powinieneś w nim uwzględnić, to imię i adres e-mail. Cała reszta jest opcjonalna. Warto jednak pamiętać, że im więcej pól uwzględnisz, tym większe ryzyko, że użytkownik zrezygnuje z wypełnienia formularza.
Kolejnym elementem jest automatyzacja e-mail. Po pozyskaniu danych kontaktowych możesz dodać go automatycznie do listy mailingowej, która poprowadzi go dalej w lejku konwersji. Może to obejmować dodatkowe zasoby, takie jak webinary i newslettery.
Aby to zrobić użyj narzędzi takich jak GetResponse lub MailerLite.
Na koniec, upewnij się, że skonfigurowałeś funkcję śledzenia ścieżki konwersji, aby zobaczyć, jak zachowują się na niej użytkownicy i zidentyfikować możliwości optymalizacji.
4. Ustal regularny harmonogram aktualizacji
W zależności od rodzaju tworzonego lead magneta warto go aktualizować co jakiś czas. Najlepiej robić do raz na około sześć miesięcy, aby nie stracił swojej wartości.
Przykładowo, zakładając, że stworzyłeś raport na temat średnich zarobków w branży IT w 2022 roku. W czasie gdy zbliżasz się do 2023 roku, koniecznie musisz zaktualizować informacje w raporcie, aby umieścić w nim aktualne dane.
W przeciwnym wypadku twoja lead magnet przestanie być wartościowy dla twojej grupy docelowej. Pamiętaj o tym, ponieważ jest to bardzo ważne.
Chcesz stworzyć lead magnet?
Skorzystaj z automatyzacji GetResponse, która pomoże Ci w każdym etapie tworzenia lead magnetu. W tym narzędziu stworzysz landing page, wgrasz lead magnet, dodasz formularz kontaktowy i zbudujesz bazę kontaktową.
Oto 15 pomysłów na skuteczny lead magnet w 2024 roku
Teraz gdy już wiesz, w jaki sposób zrobić lead magnet czas na kilka inspiracji i przykładów, które twoi potencjalni klienci z pewnością pokochają. Gwarantujemy, że te przykłady lead magnets ułatwią proces generowania leadów w twoim biznesie.
Oto 15 pomysłów na skuteczny lead magnet:
Darmowa wysyłka
Dokument PDF
Konkurs
Zniżka
Darmowe narzędzie
Szablon
Bezpłatna wersja próbna
Webinarium
Darmowy kurs
E-book
Raport
Bezpłatna konsultacja
Karta podarunkowa
Dostęp do społeczności
Quiz
Omówmy teraz każdy z tych pomysłów szczegółowo. 👇
1. Darmowa wysyłka
To doskonały pomysł na lead magnet dla sklepów internetowych.
Darmowa wysyłka jest jednym z trzech głównych powodów, dla których klienci decydują się na zakupy online, dlatego warto wypróbować ten sposób do zdobycia danych kontaktowych klientów.
Oto przykład: To wyskakujące okienko pyta użytkowników, czy chcieliby skorzystać z darmowej dostawy zamian za podanie adresu e-mailowego lub numeru telefonu. Dla wielu klientów taka oferta będzie wystarczająco zachęcająca, aby dokonać zakupu.
📌 Jeśli chcesz stworzyć takie wyskakujące okienko i dodać do niego formularz zapisu to użyj z bezpłatnego narzędzie GetResponse. Znajdziesz tam wizualny edytor pop-upów.
2. Dokument PDF
Tworzenie specjalnych dokumentów PDF jako lead magnet to bardzo rzadko wykorzystywana metoda. Mało kto wie, jak bardzo są one skuteczne i łatwe do stworzenia.
Wszystko, co musisz zrobić, to znaleźć najpopularniejsze posty na swoim blogu, wykonać ich wersję PDF, a następnie zaoferować ją jako aktualizację treści.
Zdziwiłbyś się, jak wiele osób będzie chętna na otrzymanie tego samego, co właśnie przeczytali, ale w formie PDF. Wartość dodana polega na tym, że otrzymują oni twój wpis na blogu „na własność”.
Oto przykład: W poniższym oknie firma GetResponse zaprasza marketerów do pobrania darmowego planera z pomysłami na kampanie marketingowe na cały rok. Aby pobrać dokument, trzeba oczywiście podać swój adres mailowy.
3. Konkurs lub quiz
Każdy uwielbia mieć szansę na wygraną.
Dlatego wielu ludzi bierze udział w konkursach lub loteriach. Będzie to kolejny świetny pomysł na skuteczny lead magnet. Jeśli nagroda w konkursie będzie wystarczająco wartościowa dla Twoich odbiorców, to możesz w ten sposób wygenerować mnóstwo potencjalnych klientów.
Oto przykład: W tym pop-upie typu spin-to-win platforma Booking oferuje odwiedzającym szansę wzięcia udziału w konkursie i wygrania ogromnych rabatów. Aby wziąć udział, wystarczy podać imię i nazwisko oraz adres e-mail, a następnie zakręcić kołem fortuny.
💌 Podobny pop-up z kołem fortuny możesz stworzyć za pomocą narzędzia Mailmodo.
4. Zniżka
Zniżki to najpopularniejszy sposób na skuteczny lead magnet.
„Chcesz zaoszczędzić? Zapisz się i odbierz 20% zniżki!”
Na pewno widziałeś ten przykład lead magnetu wielokrotnie, szczególnie w sklepach e-commerce. Jest tak, ponieważ jest to niezwykle skuteczne. Klienci uwielbiają zniżki, ponieważ chcą jak najlepszych ofert. To sprawia, że kody rabatowe są oczywistym pomysłem na przyciąganie potencjalnych klientów.
Oto przykład: W tym wyskakującym oknie na stronie Answear oferuje 15% zniżkę na pierwsze zakupy po podaniu danych kontaktowych i zapisaniu się do ich newslettera. Ludzie uwielbiają takie zniżki.
5. Darmowe narzędzie
Udostępnienie darmowego narzędzia będzie doskonałym lead magnetem i znakomicie przyciąga potencjalnych klientów, zachęcając ich do podzielenia się swoimi danymi kontaktowymi. Wybór narzędzia oczywiście będzie zależny od branży i profilu klienta (o czym wspominaliśmy już wcześniej).
Oto przykład: Firma Justinmind oferuje darmowe narzędzie do tworzenia makiet dla swojej grupy docelowej (grafików komputerowych). Ludzie mogą pobrać ich narzędzie za darmo w zamian za podanie swoich adresów mailowych. To korzystne rozwiązanie dla obu stron.
6. Gotowy szablon
Gotowy szablon to plik, który ułatwia stworzenie projektu. Jest to kolejny świetny pomysł na dobry lead magnet. Gotowe szablony mogą być niezwykle przydatne i pomóc przyspieszyć pracę.
Oto przykład: Odwiedzający mogą uzyskać bezpłatne szablony stron internetowych, które pomogą skonfigurować witrynę przy minimalnym lub zerowym doświadczeniu w kodowaniu. Jest to świetny przykład lead magnet o ogromnej wartości dla każdego, kto chce stworzyć stronę internetową.
7. Bezpłatna wersja próbna
Taki lead magnet sprawdzi się idealnie w przypadku firm, które sprzedają oprogramowanie. Udostępnianie bezpłatnej wersji próbnej swojego programu to idealny magnes na potencjalnych klientów. Pozwól, aby ludzie przez określony okres mogli przetestować twoje narzędzie, dany produkt lub usługę. Dziś wiele firm, zwłaszcza tych z branży SaaS, generuje potencjalnego klienta za pomocą bezpłatnych wersji próbnych.
Oto przykład: Polska firma Landingi oferuje użytkownikom 14-dniowy okres próbny podczas, którego można swobodnie przetestować wszystkie funkcje ich oprogramowania do tworzenia stron landing page. Aby rozpocząć bezpłatny okres próbny, trzeba oczywiście podać swoje dane kontaktowe takie jak imię i nazwisko oraz adres mailowy.
8. Webinar
Webirary to bardzo dobry lead magnet, który sprawdzi się świetnie w biznesach B2B, ale nie tylko. Żaden inny lead magnet nie jest w stanie wygenerować tak dużej ilości kontaktów do potencjalnych klientów w ciągu zaledwie godziny, a właśnie to webinary są w stanie osiągnąć.
Sekretem webinarów jest „strach przed przegapieniem”, ponieważ odbywają się one tylko w określonych godzinach i zazwyczaj nie są ponownie dostępne. Ponadto zapewniają one wiedzę ekspercką za darmo.
Oto przykład: Ekspert od pozycjonowania SEO, Neil Patel zaprasza na bezpłatny webinar na temat zwiększania ruchu w internecie. Aby zapisać się na webinar, użytkownicy muszą wypełnić poniższy formularz i podać w nim swój numer telefonu, adres pocztowy oraz imię i nazwisko.
9. Darmowy kurs
Bezpłatne kursy to kolejny pomysł na dobry lead magnet. Ludzie uwielbiają zdobywać nową wiedzę szczególnie jeśli jest ona dostępna całkowicie bezpłatnie. Wiele firm tworzy darmowe szkolenia, aby zdobyć dzięki nim potencjalnego klienta.
Oto przykład: Firma ClickMeeting stworzyła bezpłatny kurs online, w którym użytkownicy mogą dowiedzieć się, w jaki sposób tworzyć webinary, a następnie jak wykorzystać ich potencjał w marketingu. Aby zobaczyć cały kurs, trzeba podać swoje dane kontaktowe.
10. E-book
Podobnie jak webinary, e-booki pomagają ludziom rozwiązać konkretny problem. Ponad 55% małych firm twierdzi, że bezpłatne e-booki jako lead magnet działają zaskakująco dobrze, pomagając w pozyskiwaniu potencjalnych klientów i zwiększaniu reputacji.
Oto przykład: Strona MarketingExpert oferuje bezpłatny e-book, który wyjaśnia, w jaki sposób osiągnąć sukces w dropshippingu. Oczywiście, aby go odebrać użytkownicy są zmuszeni do podania swojego imienia i adresu mailowego. Po wypełnieniu danych kontaktowych automatycznie otrzymują egzemplarz e-booka na swoją skrzynkę pocztową.
Aby zrobić taki formularz z automatyczną wysyłką, użyj narzędzia GetResponse. Oferuje ono funkcje automatyzacji e-mail marketingu i tworzenia formularzy do lead magnetu.
11. Raport branżowy
Raport może być świetnym pomysłem jako coś, co przyciągnie ludzi i zmotywuje ich do podzielenia się swoimi danymi kontaktowymi. Jeśli raport zawiera ciekawe i pomocne informacje na temat, który jest dla twojej grupy docelowej istotny, może przekonać ludzi do zapisania się na listę mailingową.
Oto przykład: Agencja marketingowa HappyParrots stworzyła darmowy raport i analizę na temat tworzenia kampanii marketingowych „Back to School”, gdzie omawiają sukcesy marek, które zwiększyły w ten sposób sprzedaż. Aby pobrać ten raport użytkownicy muszą podać swoje dane kontaktowe.
12. Bezpłatna konsultacja
Sprzedajesz złożony produkt lub usługę? Darmowa konsultacja powinna być dobrym magnesem przyciągającym potencjalnych klientów. W ten sposób dasz klientom przedsmak tego, co oferujesz, pomagając im zrozumieć wartość twojego produktu.
Oto przykład: Firma SellWise, która zajmuje się doradztwem w sprzedaży i marketingu B2B, oferuje użytkownikom odwiedzającym ich stronę internetową bezpłatną konsultację. Podczas konsultacji trwającej 15 minut użytkownik może zadać dowolne pytanie związane z marketingiem i sprzedażą. Aby skorzystać z darmowej konsultacji trzeba wypełnić formularz zapisu podając swoje dane do kontaktu.
13. Karta podarunkowa
Sprzedaż cyfrowych kart podarunkowych z roku na rok rośnie. Według raportu Poland Gift Card and Incentive Card Market branża cyfrowych kart podarunkowych w 2027 roku ma urosnąć do około 2,4 miliarda dolarów. Ludzie kupują je, aby podarować prezent zarówno sobie, jak i innym. Ponadto wpływ pandemii sprawił, że jeszcze więcej kupujących sięgnęło po ten produkt.
Oznacza to, że karty podarunkowe są kolejnym świetnym lead magnetem.
Oto przykład: Sklep internetowy RH Shop stworzył wyskakujące okno pop-up, które zachęca użytkowników do zapisania się do ich listy mailingowej. Zapisując się każdy użytkownik ma możliwość wygrania karty podarunkowej o wartości 100 dolarów.
14. Dostęp do społeczności
Świetnym sposobem na zdobycie potencjalnego klienta jest stworzenie społeczności. Idealnym sposobem może być grupa na Facebooku lub specjalny kanał na platformie Slack. W takim miejscu klienci mogą dyskutować na różne tematy związane z Twoją działalnością, a Ty możesz wykorzystać to miejsce do publikowania istotnych informacji, ofert lub nowości.
Oto przykład: Firma SurferSEO stworzyła społeczność dla copywriterów, marketerów i osób, które interesują się pozycjonowaniem stron internetowych. Na grupie dzielą się różnymi nowościami związanymi z ich oprogramowaniem do generowania tekstów pod kątem SEO. Członkowie społeczności mogą zadawać różnego typu pytania i otrzymywać wartościowe wskazówki od ekspertów.
Obecnie w ich społeczności znajduje się ponad 21 tysięcy potencjalnych klientów!
🏆 Warto wspomnieć, że SurferSEO jest zwycięzcą rankingu najlepszych narzędzi SEO.
15. Quiz
Prawdopodobnie widziałeś coś takiego gdzieś w mediach społecznościowych. Ludzie uwielbiają rozwiązywać quizy dla zabawy, ale działają one również jako doskonałe lead magnety na potencjalnych klientów. To dlatego, że quizy zapewniają natychmiastową odpowiedź i spersonalizowane wyniki.
Oto przykład: Sklep PrzyjacieleKawy, stworzył quiz dla swoich użytkowników, który pomoże im wybrać idealną kawę dla siebie. Odpowiadając na kilka pytań automatycznie otrzymasz odpowiedź, jaka kawa jest najlepsza dla ciebie. Aby otrzymać wyniki quizu trzeba podać adres pocztowy.
Podsumowanie artykułu
Podsumowując, lead magnet to potężne narzędzie marketingowe, które pomaga pozyskiwać dane kontaktowe do potencjalnych klientów. Istnieje wiele różnych pomysłów na lead magnety, które można wykorzystać w zależności od branży i profilu klienta. Od darmowych szkoleń i e-booków po konkursy i karty podarunkowe, istnieje wiele sposobów, aby przyciągnąć uwagę i zainteresowanie użytkowników.
Nie ma jednego idealnego lead magnetu dla wszystkich firm, dlatego ważne jest eksperymentowanie i analizowanie efektów, aby dostosować strategię do indywidualnych potrzeb i celów biznesowych. Zrozumienie swojej grupy docelowej i dostarczanie im wartościowej treści to klucz do skutecznego wykorzystania lead magnets w procesie pozyskiwania nowych klientów.
Chcesz stworzyć lead magnet?
Skorzystaj z automatyzacji GetResponse, która pomoże Ci w każdym etapie tworzenia lead magnetu. W tym narzędziu stworzysz landing page, wgrasz lead magnet, dodasz formularz kontaktowy i zbudujesz bazę kontaktową.