E-mail marketing jest bez wątpienia potężnym narzędziem, który można wykorzystać do budowania silniejszych relacji z klientami i zwiększania sprzedaży.
Jest to jedna z najbardziej opłacalnych form marketingu bezpośredniego, generująca średni zwrot z inwestycji w wysokości 36 dolarów za każdego wydanego dolara.
Z tego powodu, e-mail marketing powinien być kluczowym elementem Twojej strategii marketingowej. Nieuczestniczenie w żadnej formie e-mail marketingu jest jak pozostawienie pieniędzy na stole.
Ten artykuł wyjaśni Ci, czym dokładnie jest e-mail marketing, jak działa i jak zacząć. Po jego przeczytaniu będziesz miał solidne podstawy oraz wiedzę, która pozwoli Ci uruchomić skuteczną kampanię e-mail marketingową dla swojej firmy.
💌 Co więcej, jeśli szukasz skutecznych narzędzi i programów to koniecznie zobacz nasz ranking programów do e-mail marketingu. Regularnie go aktualizujemy, aby ułatwić Ci wybór.
Co to jest email marketing?
Email marketing to strategia marketingowa wykorzystywana przez firmy do komunikacji z klientami za pomocą wiadomości e-mail. Jest to forma marketingu bezpośredniego, której celem jest informowanie odbiorców o nowych produktach, zwiększanie świadomości marki oraz promowanie ofert i usług.
Przesyłane e-maile mogą mieć różne formy, takie jak wiadomości powitalne, biuletyny, oferty promocyjne, maile reklamowe czy transakcyjne. Wykorzystując e-mail marketing, firmy mogą utrzymywać kontakt z klientami, budować lojalność, a także monitorować skuteczność swoich kampanii przy użyciu specjalnych narzędzi do analizy danych.
👉 E-mail marketing jest nadal uznawany za najskuteczniejszy kanał marketingowy, pokonując media społecznościowe, SEO i marketing afiliacyjny.
Oto przykłady wykorzystania e-mail marketingu w praktyce:
Newslettery
Maile powitalne
Maile z prośbą o opinię lub ankiety
Maile zachęcające do ponownego zakupu
Maile reklamowe zawierające promocje lub zniżki
Maile transakcyjne, takie jak maile potwierdzenie zakupu
Maile z okazji ważnych wydarzeń, takie jak urodziny klienta czy rocznice
Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z email marketingiem, to obejrzyj w całości poniższy poradnik dla początkujących, w którym pokazujemy jak zrobić swoją pierwszą kampanię e-mail marketingową za pomocą darmowego programu GetResponse.
📌 Przeczytaj też poradnik, w którym pokazujemy jak zrobić newsletter krok po kroku.
Dlaczego email marketing jest ważny?
E-mail nie jest nową technologią. Był to jeden z pierwszych środków cyfrowej komunikacji, który pojawił się już w 1971 roku. Mając ponad 50 lat, e-mail marketing jest obecnie używany częściej niż kiedykolwiek wcześniej. Szacuje się, że do 2026 roku liczba użytkowników przekroczy 4,7 miliarda.
Pewnie teraz sobie pomyślisz:
Przecież teraz najważniejsze dla marketingu są social media!
W jaki sposób e-mail marketing ma mi pomóc w mojej strategii?
Oczywiście. Media społecznościowe to kluczowy element każdej kampanii marketingowej. Musisz jednak pamiętać, że e-mail marketing ma również swoje zalety:
Możesz bardziej personalizować wiadomości email niż posty w social mediach,
Email marketing jest o wiele bardziej opłacalny niż inne kanały marketingowe,
Email marketing to kanał o najwyższej konwersji. Jest idealny dla małych firm.
W przeciwieństwie do social mediów, twoje e-maile nie są publicznymi tablicami dyskusyjnymi. E-maile dają ci bezpośredni dostęp do skrzynek odbiorczych twoich odbiorców i nie są dotknięte ciągłymi aktualizacjami algorytmów. Twoja wiadomość e-mail trafi do skrzynki odbiorczej klienta, o ile przestrzegasz protokołów bezpieczeństwa i tworzysz kampanie przyjazne dostawcom usług e-mail (więcej na ten temat później).
Statystyki i wyniki kampanii e-mail marketingowych są łatwe do śledzenia i analizy. Za pomocą programu do mailingu, takiego jak GetResponse, możesz sprawdzić, ile osób otwiera twoje wiadomości e-mail, zobaczyć współczynnik kliknięć w konkretne odnośniki i zaangażowanie odbiorców w każdą wysłaną kampanię e-mailową.
Nadal nie wierzysz? Spójrzmy na liczby:
W 2023 roku było ponad 4,37 miliarda globalnych użytkowników e-mail.
99% ludzi sprawdza swoją pocztę elektroniczną co najmniej raz dziennie.
62% konsumentów umieściło e-mail wśród preferowanych kanałów komunikacji.
59% osób stwierdziło, że e-maile miały wpływ na ich decyzje zakupowe.
Patrząc na te liczby, brak wykorzystywania e-mail marketingu oznacza utratę szansy na sprzedaż i możliwość budowy trwałych relacji z klientami (co ostatecznie przekłada się na większą sprzedaż w przyszłości).
Przykłady kampanii e-mail marketingowych
Newsletter powitalny
To pierwsza wiadomość e-mail, którą nowy subskrybent otrzymuje po zapisaniu się do listy mailingowej danej firmy. Ma na celu powitanie, przedstawienie marki oraz zachęcenie do dalszej interakcji.
Newsletter promocyjny
Jest to kampania e-mail marketingowa skupiająca się na promocji produktów lub usług. Zawiera atrakcyjne oferty, rabaty czy informacje o limitowanych promocjach, mające zwiększyć zaangażowanie odbiorców.
Newsletter firmowy
Ten rodzaj newslettera służy do budowania pozytywnego wizerunku marki. Zawiera informacje o firmie, jej historii, sukcesach, nowościach oraz może skupiać się na społecznej odpowiedzialności firmy. Celem jest utrzymywanie relacji z klientami lub pracownikami i budowanie lojalności.
Główne korzyści email marketingu
Od potwierdzeń zamówień po newslettery, e-maile są niezbędną częścią wzrostu i zarządzania Twoim biznesem. E-mail marketing pomaga osiągnąć trzy kluczowe cele:
1. Zwiększanie sprzedaży
Planujesz wprowadzić wyprzedaż lub promocję? Możesz wysłać swoim subskrybentom kampanię e-mail marketingową, aby zwiększyć sprzedaż. Dodatkowo, wypróbuj te techniki e-mail marketingowe, aby dodatkowo zwiększyć konwersje:
Wysyłaj kody rabatowe lub specjalne oferty z okazji urodzin, lub rocznic subskrybentów, w wiadomościach powitalnych i jako sposób na ponowne zaangażowanie swojej publiczności.
Skonfiguruj automatyczne e-maile dotyczące porzuconych koszyków, które są uruchamiane, gdy odwiedzający doda produkt z twojego sklepu internetowego do koszyka, ale nie dokona zakupu.
📌 Aby to zrobić możesz skorzystać z programów do wysyłki mailingu takich jak GetResponse, MailerLite lub Moosend. Są one bardzo proste w użyciu i oferują wiele funkcji wspierających e-mail marketing.
2. Zwiększanie świadomości marki
To, co wspaniałe w email marketingu, to możliwość bezpośredniego dotarcia do kogoś. To komunikacja w najlepszym wydaniu. Ludzie nie wpuszczają każdego do swojej skrzynki odbiorczej. To specjalne miejsce zarezerwowane dla ulubionych marek i publikacji.
Pojawienie się u kogoś w skrzynce odbiorczej pomoże Twojej marce utrzymać się w jego świadomości. Spersonalizowany e-mail marketingowy ma większy wpływ niż post na mediach społecznościowych, gdzie nie możesz być pewien, czy ktoś naprawdę zauważył Twoją wiadomość i jej przekaz.
Jedną z głównych korzyści e-mail marketingu jest jego skalowalność. Oznacza to, że e-maile mogą być wysyłane do dużej liczby odbiorców, pozostając jednocześnie bardzo tanim sposobem na reklamę (w porównaniu do innych kanałów marketingowych).
3. Wzmacnianie lojalności klienta
E-mail wspiera lojalność klienta na każdym etapie lejka marketingowego: pozyskiwanie leadów, konwersja, wdrażanie i utrzymanie. E-mail marketing to niezbędne narzędzie zaraz obok systemów CRM w celu usprawnienia komunikacji.
Najlepsze praktyki i wskazówki dotyczące email marketingu
Skuteczna kampania e-mail marketingowa może zaangażować starszych klientów, przyciągnąć nowych i pomóc w realizacji celów marketingowych.
Jednak aby to osiągnąć, konieczne jest stworzenie przemyślanej kampanii e-mailowej, która strategicznie zaangażuje potencjalnych klientów poprzez odpowiednie i dobrze skomponowane wiadomości.
Tworząc kampanią e-mail marketingową, pamiętaj o następujących wskazówkach:
Twórz przyciągające uwagę tytuły e-maili.
Celowo strukturyzuj swoje wiadomości.
Zachowaj prostotę w projektowaniu.
Wysyłaj e-maile tylko do osób, które zapisały się do Twojej listy.
Strategicznie planuj czas wysyłki swoich wiadomości e-mail.
Monitoruj wyniki i przeprowadzaj testy A/B.
Przyjrzyjmy się bliżej każdej wskazówce.
1. Twórz przyciągające uwagę tytuły e-maili
Temat wiadomości przyciąga uwagę czytelnika i zachęca go do otwarcia, podczas gdy treść wiadomości rozwija propozycję wartości i zachęca czytelników do działania.
Konkurencja w skrzynkach odbiorczych jest duża, dlatego dobrze napisany tytuł wiadomości może pomóc Ci wyróżnić się z tłumu. Rzeczywistość tę podkreśla fakt, że średni współczynnik otwarć newsletterów we wszystkich branżach wynosi około 21,33%.
Oto kilka sposobów na poprawę tytułów e-maili:
Jasne sformułowanie promocji. („Oto 15% zniżki na Twoje następne zakupy”)
Stworzenie uczucia pilności. („Szybko! Nasza wyprzedaż 30% się kończy”)
Wzbudzenie ciekawości. („Łyżwiarstwo w czerwcu?”)
Podkreślenie konkretnego okresu czasu. („Świąteczne zakupy? Pomożemy.”)
Personalizacja wiadomości. („Adam, Twoja subskrypcja prawie wygasła!”)
📌 Nowy kreator newsletterów GetResponse automatycznie wygeneruje idealny tytuł wiadomości, za pomocą sztucznej inteligencji. Możesz wypróbować funkcję tę bezpłatnie.
2. Celowo strukturyzuj swoje wiadomości
Struktura jest istotnym elementem każdego tekstu, a zwłaszcza wiadomości mailowych.
Efektywne ukształtowanie treści twojej wiadomości pozwoli Ci natychmiastowo przedstawić propozycję wartości twojemu czytelnikowi, aby nie marnować jego czasu.
Według jednego z badań Statista średni czas spędzony przez użytkowników poczty elektronicznej na czytaniu markowych wiadomości e-mail w 2021 roku szacuje się na zaledwie 10 sekund. A więc masz dosłownie kilka sekund, aby złapać uwagę czytelnika i przekazać swoją wiadomość!
Oto wskazówki jak pisać treści newsletterów, by odbiorcy chcieli je czytać:
Umieść najważniejsze informacje na górze e-maila, takie jak promocja, którą chcesz, aby zobaczyli jako pierwszą.
Ułatwiaj szybkie przeglądanie, aby czytelnicy mogli łatwo znaleźć potrzebne informacje.
Ogranicz ilość tekstu i używaj linków do przekierowywania czytelników do dłuższych fragmentów, takich jak wpisy na blogu, o których wspominasz w e-mailu.
Dodaj przyciski CTA (call to action), w różnych miejscach swojego newslettera.
Upewnij się, że na końcu wiadomości e-mail znajduje się wyraźne wezwanie do działania, aby przekierować osoby, które przewinęły całą wiadomość.
3. Zachowaj prostotę w projektowaniu
Istnieje cienka granica między przyciągającym uwagę, a rozpraszającym projektem e-maila. Z jednej strony chcesz stworzyć ładny projekt wizualny, który przyciąga uwagę. Z drugiej strony zależy ci na tym, aby kluczowe informacje zostały przekazane i podkreślone.
Zazwyczaj prosty design newslettera jest o wiele bardziej skuteczny niż skomplikowane projekty, dlatego postaw na prostotę!
Oto wskazówki jak projektować skuteczne wiadomości e-mail marketingowe:
Używaj maksymalnie trzech kolorów w swoim e-mailu. Ograniczona paleta barw będzie przyciągała uwagę i nie będzie nadmiernie rozpraszać.
Podkreśl swoje logo i branding. Chcesz, aby odbiorca szybko wiedział, kto wysłał wiadomość i gdzie może się udać, aby zakupić twój produkt.
Wizualnie podkreślaj przycisk CTA (call to action).
Zoptymalizuj swoją wiadomość dla urządzeń mobilnych. Większość osób czyta e-maile na swoich smartfonach, dlatego ważne jest, aby twoje wiadomości były odpowiednio dostosowane do ich urządzeń.
💌 Używaj programu do mailingu, które oferuje gotowe szablony. Idealnym wyborem będzie GetResponse, który ma ogromną bibliotekę ładnych i odpowiednio zoptymalizowanych wiadomości e-mail. Świetnie sprawdzi się też program MailerLite.
4. Wysyłaj e-maile tylko do osób, które zapisały się do Twojej listy
To ważne, aby wysyłać e-maile wyłącznie do osób, które świadomie zdecydowały się je otrzymywać.
Istnieje kilka powodów, dla których jest to bardzo ważne.
Po pierwsze, choć teoretycznie możliwe jest zakupienie listy mailingowej z gotową bazą adresów od sprzedawców zewnętrznych, taka praktyka często jest zabroniona na wielu platformach marketingowych.
Programy takie jak GetResponse, czy Brevo zakazują takich praktyk.
Po drugie, w niektórych przypadkach może to być nawet nielegalne, aby wysyłać e-maile marketingowe do osób, które zdecydowały się na ich nie otrzymywanie. Przykładowo w Polsce zabrania się wysyłania e-maili do osób, które wypisały się z ich otrzymywania.
Dodatkowo, wysyłanie niechcianych e-maili jest nieskuteczne!
Chociaż może się wydawać, że wysyłanie wiadomości e-mail do jak największej liczby osób pomoże Ci osiągnąć cele marketingowe, to w rzeczywistości e-mail marketing jest najbardziej skuteczny, gdy kierujesz go do konkretnego audytorium.
Zamiast wysyłać e-maile do osób, które ich nie chcą – narażając się na ryzyko trafienia do SPAMu lub zwiększając liczbę anulowań subskrypcji – bardziej sensowne jest reklamowanie swojego produktu lub usługi osobom, które jasno wyraziły zainteresowanie.
5. Planuj czas wysyłki swoich wiadomości e-mail
Pod wieloma względami marketing e-mailowy polega na wyczuciu odpowiedniego czasu. Czasami wysłanie właściwej wiadomości we właściwym czasie jest najlepszą strategią, aby zwiększyć zaangażowanie klientów i osiągnąć cele marketingowe
Automatyzację e-mail marketingu można wykorzystać do wysyłania targetowanych wiadomości w określonych porach roku, na przykład w okresie świątecznym, lub do tworzenia zautomatyzowanych serii wiadomości e-mail, które zostaną wysłane po dokonaniu przez potencjalnego klienta określonego działania, takiego jak zapisanie się na listę mailingową.
📌 Stworzyliśmy specjalny artykuł w którym szczegółowo objaśniamy co to jest automatyzacja e-mail marketingu. W ramach bonusu dodaliśmy tam równiez listę ponad 20 przykładów wykorzystania automatyzacji w swoich kampaniach.
6. Monitoruj wyniki i przeprowadzaj testy A/B
Regularne otrzymywanie danych na temat skuteczności prowadzonych kampanii jest bardzo ważne. Dlatego nowoczesne platformy do e-mail marketingu pozwalają śledzić istotne dane, takie jak:
wskaźnik otwarć (open-rate),
wskaźnik kliknięć (click-rate),
wskaźnik konwersji (conversion-rate).
Ponadto wiele z nich umożliwia przeprowadzanie testów A/B, które porównują skuteczność dwóch różnych kampanii, aby sprawdzić, która z nich jest bardziej skuteczna.
Regularna analiza danych i przeprowadzanie testów pomoże Ci poprawić skuteczność e-mail marketingu. Dodatkowo, zbierając dane, możesz opracować gotowe szablony e-maili oparte na tym, co sprawdza się w twoim biznesie, zwiększając swoją wydajność w przyszłych kampaniach.
Świetnym narzędziem do monitorowania statystyk i przeprowadzania testów A/B będzie MailerLite lub GetResponse. Oba narzędzia oferują zaawansowane funkcje analizy wyników kampanii oraz szablony do prowadzenia testów A/B.
Polecane narzędzia i programy do e-mail marketingu
Specjaliści od e-mail marketingu zazwyczaj korzystają z wielu narzędzi i platform, aby zwiększyć skuteczność swoich kampanii.
Tego typu narzędzia oferują zaawansowane funkcje, które mogą pomóc w projektowaniu spersonalizowanych wiadomości e-mail, zarządzaniu listą mailingową, wysyłaniu automatycznych e-maili i monitorowaniu statystyk.
Oto narzędzia do e-mail marketingu, które polecamy:
Dziś większość firm korzysta z takich narzędzi, aby automatycznie wysyłać wiadomości e-mail do swoich odbiorców. Narzędzia do e-mail marketingu nie kosztują dużo, a ich możliwości są bardzo duże.
Najczęściej zadawane pytania
Czym jest e-mail marketing?
E-mail marketing to strategia, w ramach której firmowy przekaz trafia bezpośrednio do skrzynek mailowych odbiorców. To narzędzie, które umożliwia dostarczanie spersonalizowanych treści, ofert czy informacji, budując tym samym trwałe relacje z klientami.
Czy e-mail marketing nadal działa?
Mimo ewolucji mediów społecznościowych i innych form komunikacji online, e-mail marketing pozostaje nadal bardzo potężnym narzędziem. Działa bardzo skutecznie oraz umożliwia śledzenie wyników kampanii, personalizację przekazu oraz dotarcie do konkretnych segmentów odbiorców.
Ile kosztuje e-mail marketing?
Koszty e-mail marketingu są zróżnicowane i zależą od wielu czynników, takich jak rozmiar firmy, zakres kampanii, narzędzia używane do automatyzacji itp. Możesz zacząć od niewielkich kwot, korzystając z bezpłatnych narzędzi lub inwestować w bardziej zaawansowane platformy, dostosowując koszty do własnych potrzeb i oczekiwań. Warto jednak pamiętać, że efektywność e-mail marketingu często przewyższa poniesione koszty.
Jak zacząć z e-mail marketingiem?
Aby zacząć z e-mail marketingiem, pierwszym krokiem jest wybór platformy, zbudowanie bazy subskrybentów, dostosowanie treści do swojej grupy docelowej i regularne monitorowanie wyników kampanii. Pamiętaj o zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności i zabezpieczeń.